Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Träning>Powerwalk

Publicerad 26 feb 2019 15:15

Uppdaterad 26 feb 2019 15:50

Studie: Morgonpromenader kan sänka ditt blodtryck

30 minuters morgonpromenad kan sänka ditt blodtryck.

30 minuters morgonpromenad kan sänka ditt blodtryck.

Foto: Shutterstock

Att promenader är bra för vår generella hälsa är ingen nyhet.

Men nu visar en ny studie att promenader är riktigt bra för ditt blodtryck.

En halvtimma om dagen räcker för att ditt blodtryck förhoppningsvis ska sänkas.

Är du ett fan av morgonpromenader? Om inte, så kanske det är dags att bli det. I en ny studie har man kommit fram till att morgonpromenader, så väl som små promenadpauser under dagen, verkar vara kopplade till sänkt blodtryck.

Forskare i Australien ville kolla på om fördelarna från en morgonpromenad ”försvann” av att sedan sitta ner resten av dagen. Från början ville forskarna undersöka om korta, konsekventa promenadpauser under dagen kunde hjälpa till att förbättra fördelarna som associeras med morgonträning, skriver Elite Daily.

LÄS MER: 9 tips för att förvandla promenaden till superträning 

30 minuters morgonpromenad sänker blodtrycket

I studien deltog 67 män och kvinnor mellan 55 och 80 år. De fick tre olika uppgifter att genomföra med minst sex dagar mellan varje uppgift. 

Sitta ner i 8 timmar

Sitta ner i 1 timma, gå i 30 minuter på löpband, sitta ner i 6,5 timmar

Sitta ner i 1 timma, gå i 30 minuter på löpband, sitta ner i 6,5 timmar men med treminutspauser varje halvtimma med lågintensiva gå-rundor

Forskarna hade hela tiden koll på deltagarnas blodtryck för att se hur de olika uppgifterna påverkade deras kroppar.

Till slut kom forskarna fram till att 30 minuters morgonpromenad kunde kopplas till sänkt blodtryck med ”ytterligare fördelar” för de som även tog promenadpauser under dagen. Men, de extra fördelarna kunde man dock bara se hos kvinnor och inte hos männen.

LÄS MER: 7 fantastiska fördelar med att promenera 30 minuter om dagen 

Promenader bra för både kropp och sinne

Att ta pauser för att gå runt lite under dagen är alltså superbra. Även om det bara är att ta ett varv runt kontoret. Men promenader är inte bara bra för ditt blodtryck, det är också bra för ditt sinne. Enligt Dr. Reshmi Saranga kan en morgonpromenad vara ett fantastiskt sätt att starta dagen på, och sätta en positiv ton för dagen.

– Morgonpromenader har jättebra fördelar för både din mentala och fysiska hälsa. Morgontimmarna kan kännas överväldigande när du tänker på vad du behöver utföra den dagen. Att ta en avslappnande promenad i naturen kan få dig på rätt väg för att få en bra dag. Du kommer känna mindre stress, känna dig mer avslappnad, ha bättre fokus under dagen, mer energi och du kommer känna mer lugn generellt, säger Dr. Saranga till Elite Daily. 

LÄS MER: Promenader kan minska risken för svår stroke 

Om du bestämmer dig för att föra in morgonpromenader i din rutin föreslår Dr. Saranga att du använder den tiden för att komma i kontakt med dig själv, och hålla ditt sinne, kropp och själ i stunden. Med andra ord kanske din morgonpromenad inte är ett bra tillfälle att scrolla ikapp Instagram eller svara på mejl.