Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING>Powerwalk

Publicerad 23 mar 2015 09:37

Promenera smart och tappa ett kilo i veckan

Vår reporter Elin Gunnarsson på en solig promenad. Under en rask promenad på 30 minuter förbränner du 172 kcal. Det blir hela 1 204 kcal i veckan om du tar en preomenad varje dag.

Vår reporter Elin Gunnarsson på en solig promenad. Under en rask promenad på 30 minuter förbränner du 172 kcal. Det blir hela 1 204 kcal i veckan om du tar en preomenad varje dag.

Foto: Christian Örnberg

Med regelbundna promenader kan du stärka musklerna, minska stress och risken för flera sjukdomar. Du kan också bli av med din övervikt.

Om du samtidigt förbättrar din kost kan du gå ner ett kilo i veckan.

Hur ofta promenerar du i din vardag?

Tack för din röst!

Hur ofta promenerar du i din vardag?

Promenader är enkel och bra motion som passar alla och som är lätt att komma i gång med. Till att börja med kan du försöka att gå mer i din ­vardag, många kommer nämligen inte upp i mer än 3000-4000 steg om dagen. Satsa först på att få ihop 7000 steg för att sedan öka till minst 10 000 steg per dag. Sen kan du se till att effektivisera med mer ­ansträngande promenader.

- Börja med att gå 15 till 20 minuter varannan dag. I början behöver du bara skapa vanan, men sen ska du tänka på att få upp farten så att du blir varm och lite andfådd. När du kört ett tag utökar du till att promenera tjugo minuter varje dag, säger träningsexperten Katarina ­Woxnerud.

Träningstest - vilken typ passar dig bäst?

Kombinera promenader med en bra kost

Därefter förlänger du tiden som du promenerar till 30-40 minuter. När du klarar det utan problem kan du testa olika tempo, intervaller och redskap för att ­specificera din träning för just dina mål, till exempel gå ner i vikt.

Hur mycket du kan gå ner i vikt beror på dina förutsättningar och hur stora förändringar du gör.

- Vilka resultat man kan förvänta sig är väldigt individuellt. Men du bör kombinera promenader med en bra kost för bästa effekt. Om du är en ­soffpotatis som ­börjar promenera, vardags­motionera och ser över kosten är det inte omöjligt att gå ner åtta kilo på fyra veckor.

En normal ­viktnedgång är ett halvt kilo till ett kilo i veckan, men en del går ner två eller ännu fler kilo per vecka. Promenader kan också bidra till en rad hälsoförbättringar. De kan stärka musklerna och immunförsvaret, minska stress, sänka blodtryck och stabilisera blodsockret, förbättra humöret och sömnen. Det kan i sin tur minska ­risken för flera allvarliga sjukdomar som ­hjärt-kärlsjukdomar och diabetes.

LÄS OCKSÅ: Blir du också sjuk när du börjar träna? Här är förklaringen

Relaterat