ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Promenera smart och gå ner 4 kilo

Bli piggare, smidigare och slankare - med promenader.

– Du blir starkare, mer rörlig, gladare och sover bättre. Effekten kommer redan inom någon dag, säger Katarina Woxnerud, personlig tränare och legitimerad naprapat.

Här delar hon med sig av sina bästa knep för att få ut så mycket som möjligt av dina promenader.

Katarina Woxnerud.

1 av 9
ANNONS

"Du får snabba effekter"

När vi rör oss blir kroppen bättre på att ta hand om stress, ämnesomsättningen optimeras, hormonerna kommer i balans, sömnen förbättras - liksom humöret.

– Du blir starkare, känner dig fastare, får i gång cirkulationen, mindre ont i ryggen. Du får snabba effekter och de kommer inom någon dag, säger personliga tränaren och naprapaten Katarina Woxnerud.

Man behöver hitta de enkla sätten att hitta en aktivitet som fungerar i vardagen - och en nivå som är rimlig utifrån var man befinner sig nu.

– De flesta vill göra en rivstart - och det är väl jättebra om man vill se snabba resultat - men samtidigt är risken att man får ont, inte hinner eller inte orkar.

Hur mycket rörelse är då lagom?

– Grunden är de 10 000 stegen, men man bör mäta sin vanliga vardag först, så att man har en baseline att utgå ifrån. Vissa går kanske 3500 steg en vanlig dag - då är 10 000 mycket, då kanske 7000 är ett bra mål.

LÄS OCKSÅ: Dag för dag - detta händer i kroppen när du går

Dit kommer man genom att smyga in mer rörelse under hela dagen.

– Försök att röra på dig varje timme. Gå upp och ta några steg och gå runt. Lägg till en rask promenad på en halvtimme.

En promenad på 30 minuter förbränner ungefär 150 kalorier.

– Det som är positivt är att man både rör sig och att man låter bli att äta under tiden.

Här delar Katarina Woxnerud med sig av 13 tips för att maxa promenaden.

1 av 9