Med rätt kost och dagliga promenader kan du gå ner upp till ett kilo i veckan.
Med rätt kost och dagliga promenader kan du gå ner upp till ett kilo i veckan. Foto: Colourbox

Promenera dig i form i höst

Efter en lång sommar kan hösten komma som en väldigt läglig nystart för din hälsa. 

Långa, raska promenader i höstluften kan göra skillnad för både hälsa och form. 

Här är tipsen på hur du får ut så mycket som möjligt av din promenad. 

– Om man rör på sig dagligen och äter en bra kost kan man gå ner ett halvt till ett kilo i veckan, säger personliga tränaren Kristine Symreng.

Raska promenader är en enkel träningsform som inte kräver särskilt mycket förberedelse – det är bara att ta på sig skorna och gå ut i den friska höstluften. Förutom att du blir piggare och gladare kan du också märka skillnad på vågen. 

– Det är det enklaste man kan göra – det är bara att sätta på sig ett par skor och gå, säger träningsexperten Olga Rönnberg.

Kanske känns det svårt att finna tiden till att ta sig ut? Glöm inte att möjligheterna faktiskt finns överallt. Kanske kan du gå till jobbet, gå en runda på lunchen eller gå till affären. 

– Man ska inte underskatta vardagsmotionen. Tar det en halvtimme att gå någonstans tycker jag att man lika gärna kan gå den biten – ofta sparar man inte så mycket på att ta bilen eller bussen, säger Kristine Symreng, dietist, personlig tränare och programledare för Sats-podden. 

Träningsexperten Olga Rönnberg. Foto: JORGEN HILDEBRANDT

Mät pulsen 

För att märka resultat på kroppen så behöver man öka intensiteten och längden på sina promenader. Ett bra tips är att använda en pulsklocka och en stegräknare. Enligt Olga Rönnberg ska man då se till att pulsen ligger på mellan 120 och 130. En stegräknare finns ofta att använda i sin smartphone. 

– Försök få in 10 000 steg. Rekommendationen i dag är att gå 10 000 steg per dag, men många kommer inte ens upp i hälften av det, säger Olga Rönnberg. 

Sträck på dig 

Genom att gå med rätt hållning tränar man samtidigt styrka, säger Kristine Symreng 

– Sträck på dig och tänk på att dra in naveln mot ryggraden och pendla med armarna, då får inre delen av magen, coren, arbeta mer.

Både Olga Rönnberg och Kristine Symreng är noga med att betona att en sund kost är en förutsättning för viktnedgång. Men att ge sig ut på promenader kan också bidra till att du äter bättre. 

– Många upplever att man blir mindre sötsugen när man börjar träna regelbundet, säger Kristine Symreng och fortsätter: 

– Om man rör på sig dagligen och äter en bra kost kan man gå ner ett halvt till ett kilo i veckan. 

Dietisten och personlige tränaren Kristine Symreng. Foto: JÖRGEN HILDEBRANDT

Förutom att promenader kan påverka vikten så finns det flera andra fördelar med att snöra på sig skorna och ge sig ut. 

– Det är avstressande och ur hälsoaspekt så sjunker blodtrycket. Jämför man med jogging så har det inte samma påverkan på lederna, det är skonsamt att promenera, säger Olga Rönnberg. 

Tipsen: Så går du dig i form

Skaffa en pulsklocka. 

Bär en pulsklocka under dina promenader och håll koll på var pulsen ligger. Se till att den är någonstans mellan 120 och 130, då vet du att du håller ett bra tempo. 

Gå i skogen 

I skogen är det bättre yta att gå på än att gå på platt asfalt. Genom att gå på varierat underlag anstränger du musklerna mer. 

Gå på kuperad mark 

Hitta en backe som du kan gå upp och ner för. Bra sätt att förbättra konditionen på. Går du på ett löpband är det bra att höja lutningen. 

Använd en viktväst 

Genom att ta på en väst med vikter så ökar du belastningen och promenaderna blir tyngre och mer effektiva. Ju mer du väger desto mer energi går det åt. 

 Gå med stavar. 

Att använda gåstavar som redskap aktiverar stora muskelgrupper så som ryggen, och du får en mer effektiv promenad. 

Tänk på hållningen 

Gå med rak rygg och brösta upp dig. Dra in naveln mot ryggen, så får du med mer styrka i steget. Böj och pendla på armarna. 

Översträck inte 

Om du är överrörlig är det viktigt att tänka på att inte ta ut steget för långt, så att knäet översträcks. 

Utnyttja vardagen 

Underskatta inte vardagsmotionen. Försök byta buss eller bil mot promenad när det finns tid och är möjligt. 

Källa: Olga Rönnberg, personlig tränare och Kristine Symreng, dietist och personlig tränare. 

 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!