Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Promenera bort kilon – schema för 4 veckor

När våren äntligen kommer och det blir allt ljusare är det lätt att längta ut och röra på sig. Passa på att få in nya hälsosamma vanor som får dig att må bättre, bli gladare och tappa i vikt.

Upp till ett kilo i veckan är fullt möjligt för den som suttit mest still.

Alina Boström

Foto: Gunnel Boström

1 av 5

Bränn fett med promenader

Det viktigaste är att bestämma sig, menar Alina Boström, personlig tränare sedan 10 år tillbaka.

– Planera in tid för promenader så att de blir av. Försök få till fyra tillfällen under en vecka då du tar en ordentligt promenad under cirka 45 minuter i så pass rask takt att du blir lätt flåsig och känner dig varm efteråt.

Hon lägger dock in en brasklapp:

– Är du otränad så ta det lugnt i början. Känn efter vad din kropp klarar av. Men du kommer märka en förändring ganska snabbt: Du får bättre flås, får ned din stress, blir gladare och mår bättre – speciellt om du har varit stillasittande innan.

Vardagsmotionen är också viktig, betonar Alina Boström:

– Ta trapporna när du kan, hoppa av bussen en station tidigare, gå ut en sväng på lunchen. Ju mer du rör på dig desto bättre.

Upp till ett kilo i veckan är fullt möjligt att gå ned för den som inte är van att röra sig.

LÄS OCKSÅ: Johan, 46: Så förändrade löpningen mitt liv

Glöm inte kosten

Men då gäller det att tänka på kosten också.

– Kosten är otroligt viktig. När det handlar om att gå ned i vikt står den för 70 procent och träningen 30 procent.

Hur gör man då för att få till rätt kost? Och vad ska man äta?

– Se till att äta frukost, lunch och mid- dag och två mellanmål. Sluta inte äta för att du vill gå ned i vikt, men välj bra livsmedel i lagom mängd och försök få bort småätandet, råder Alina Boström.

Hon föreslår havregrynsgröt och ägg till frukost, som mellanmål kan du välja nötter eller en frukt, till lunch och middag gärna böner och quinoa, fisk eller kyckling. Fett- källor får gärna vara olivolja och avokado.

– Försök att få i dig mycket bär och grönsaker. Svenskt och ekologiskt är en fördel eftersom det rent näringsmässigt har bättre innehåll, men det viktigaste är att du får i dig mycket grönsaker.

LÄS OCKSÅ: 4 skäl: Därför ska du träna för hjärnan

Stirra dig inte blind på vågen

Men träningen är viktig för att sedan hålla vikten och har dessutom många andra hälsofördelar. Flera studier visar att daglig rörelse i minst 30 minuter bland annat hjälper till att hålla tarmar igång, sänka stress, stärka skelettet, skydda mot depression och minska risken för diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar.

Och just promenader är ju enkla att få till och kräver inte så mycket. Gå ut och gå när det passar dig och det enda du egentligen behöver är ett par bra skor.

– Det är absolut en fördel att gå till ett ställe där det finns experter som kan hitta skorna som passar just dig eftersom vi alla går på olika sätt. Men det viktigaste är att hitta skor med bra stötdämpning. Själv går jag i ett par joggingskor, berättar Alina Boström.

Hon råder också att inte stirra sig blind på vågen.

– Att kläderna sitter bättre är ett schystare mått. Men framför allt: Känn efter hur det känns i kroppen, hur mycket mer du orkar och att det som kändes tufft förra veckan inte är lika jobbigt längre.

KLICKA VIDARE FÖR KOM-IGÅNG-SCHEMA FÖR 4 VECKOR


1 av 5