Promenera är bättre för hälsan än gymmet

Foto: Monkey Business Images

Det är viktigare med vardagsmotion än att köra tuffa pass på gymmet, menar professor Mai-Lis Hellénius.

- En enkel bensträckare varje halvtimme gör oss smalare och friskare.

Andra har också läst

Vi rör oss markant mindre i dag än för 15 år sen, konstaterar Mai-Lis Hellénius, professor vid Karolinska institutet och överläkare på Livsstilsmottagningen vid Hjärtkliniken, Karolinska Universitetssjukhuset - aktuell med boken "Till fots" (Bokförlaget Max Ström).

– Vi svenskar är hälsomedvetna men håller ändå på att bli ett av världens mest stillasittande folk.

En anledning är att vi kommit så långt inom mobil teknik och kommunikation.

– Många jobbar vid skärmen. Vi ­umgås och blir underhållna vid skärmen - och gör allt fler ärenden via skärmen.

– Förr promenerade vi till resebyrån. I dag shoppar vi resan på nätet.

LÄS OCKSÅ: Gå dig smal – så bränner du mer fett

"Vi rör oss minimalt"

Sitter man merparten av veckans 119 vakna timmar* - ja, då gynnar det hälsan och vikten mer att börja röra sig i vardagen, varje dag, än att köra tre pass på gymmet i veckan, tycker Mai-Lis Hellénius.

– Motion i tre timmar av 119 är inte mycket - om vi rör oss minimalt de andra 116 timmarna.

En 30 minuter lång promenad om dagen halverar risken att drabbas av våra stora folksjukdomar som hjärtkärlsjukdom, demens och diabetes, berättar Mai-Lis Hellénius.

– Dessutom går vi lättare ner i vikt. Lägger vi till en promenad om dagen kan det leda till att vi går ner flera kilo.

Men även en enkel bensträckare varje halvtimme ger resultat:

– En studie med 4 700 personer ­visade att de som reste sig varje ­halvtimme från sitt stillasittande jobb hade fyra centimeter smalare midja, bättre blodsockervärden och blodfetter och lägre inflammationsnivå i kroppen än de som satt timme efter timme.

– Lägg in påminnelser i mobilen - och upp och sträck på dig.

LÄS OCKSÅ: Promenera mera och gå ner 1 kilo i veckan

Viktigt med allsidig träning

Självklart är det bra för oss att träna aerobics, spinning eller styrketräna, betonar Mai-Lis Hellenius. En allsidig träning som ger både styrka och kondition är den bästa.

– Men det är lätt att lura sig och tänka: Jag tränar ju. Bara för att man går på gympa en gång i veckan. Och sen glömmer vi hur lite vi rör oss resten av veckan.

* Om vi sover i snitt 7 timmar per natt är vi vakna 119 timmar i veckan.

LUGN PROMENAD I EN KVART GER RESULTAT

En långsam promenad på 15 minuter efter lunchen ger en mätbar effekt. ­Motionen sänker blodsockret och minskar insulinpåslaget vilket är bra för hälsan och främjar viktminskning.

Detta enligt en norsk studie (från 2009) där medelålders kvinnor promenerade långsamt efter en måltid. En längre och snabbare promenad gav förstås större effekt - men att strosa i en kvart ger alltså mätbara resultat.

12 TIPS PÅ BRA VARDAGSMOTION

1 Gå i trappa i stället för att åka hiss. ­Kräver mycket energi och du tränar ­muskler i lår, vader, rumpa.

2 Hoppa av minst en hållplats ­tidigare och traska sista sträckan dit du ska.

3 Gör det till en vana att alltid gå en ­promenad på lunchen. Bättre att gå i fem minuter än inte alls.

4 När du sitter - ta en bensträckare en gång varje halvtimme.

5 Cykla oftare.

6 Om du har ett sittande jobb - fixa ett höj- och sänkbart skrivbord och stå och jobba ibland. När du står och jobbar förbränner du tre gånger så många kalorier.

7 Lek med barn, och rör dig på andra vis hemma - städa, tvätta, måla, snickra.

8 Använd inte datorn till allt. Gör ärenden oftare.

9 Använd stegräknare och ha som mål att gå minst 10 000 steg per dag.

10 Ha promenadmöten med kollegerna. Frisk luft och rörelse får tanken att lyfta!

11 När du ska bjuda släkt eller vänner - ordna en picknick i stället för att ­samlas runt mat och dryck hemma. Att vara i det fria stimulerar till rörelse.

12 Ha bekväma skor så ofta som möjligt - det uppmuntrar dig att gå.

SÅ HÄR MYCKET FÖRBRÄNNER DU

Så här många kalorier gör du av med om du väger cirka 65 kilo:

Träningspass i 60 minuter:

Aerobics i lugnt tempo, 378 kcal

Aerobics i högt tempo, 481 kcal

Motionscykling i lugnt tempo, 481 kcal

Motionscykling i högt tempo, 722 kcal

Steppmaskin, 413 kcal

Simning, 413 kcal

Jogga, 413 kcal

Längdskidåkning, 550 kcal

Löpning lugn (8 km på en timme), 550 kcal

Löpning snabb (16 km på en timme), 1 135 kcal

Vardagsmotion:

En rask promenad på 30 minuter = 172 kcal = 1204 kcal i veckan (om man promenerar varje dag)

Leka med barn i 30 minuter = 172 kcal = 1204 kcal i veckan (om man leker varje dag)

Gå och handla och göra ärenden i en timme, 413 kcal

Städa i en timme, 241 kcal

Trädgårdsarbete i en timme, 310 kcal

Skotta snö i en timme, 413 kcal

Sex i en timme, 103 kcal

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här