ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING>Powerwalk
Publicerad 29 jan 2013 10.27

Lugna promenader sänker ditt blodsocker

Går bra. Jenny Bergström, 36, promenerar varje dag. "Om jag avstår märker kroppen det direkt", säger hon. Foto: Tommy Pedersen

Går bra. Jenny Bergström, 36, promenerar varje dag. "Om jag avstår märker kroppen det direkt", säger hon. Foto: Tommy Pedersen

Foto: Tommy Pedersen

En avslappnad promenad efter middagen kan sänka en farligt hög blodsockernivå.

Jenny Bergström, 36, har märkt stora skillnader.

- Det är helt avgörande för min vardag, säger hon.

Det behövs inte sträng diet och svettiga träningspass för att sänka blodsockernivån. Ny forskning från Norge visar att lugna promenader är lika effektivt.

- Det har visat sig att det är bra att röra på sig, man aktiverar musklerna och blodsockernivån sänks. Promenader är fullt tillräckligt, säger Kerstin Brismar, överläkare och professor i diabetesforskning.

Högt blodsocker är vanligt, 10-15 procent av Sveriges befolkning har det utan att ha diabetes. Det kan leda till bland annat blodpropp, cancer och hjärtinfarkt, enligt Kerstin Brismar.

 

"Reagerar direkt"

Jenny Bergström, Stockholm, har diabetes och lider av högt blodsocker. Men tack vare promenaderna har hon kunnat sänka dosen insulin.

- Sen är det andra faktorer också, som kosten och stresshantering. Jag strävar efter att dagligen gå minst 30 minuter. Om jag inte går ut under ett par dagar märker kroppen det direkt och då måste jag öka insulindosen, säger hon.

Enligt forskarna är det vanligt med förhöjt blodsocker efter en måltid, värst drabbade är män. Många tvingas dessutom att ta medicin för högt blodsocker.

 

Diska är också motion

Men i flera fall finns det naturliga botemedel - vilket stavas lättare motion. Forskarna bakom studien har en teori om att kvinnor klarar sig bättre därför att de ofta dukar av bordet och tar hand om disken, vilket kan vara tillräckligt enligt forskarna.

- Till och med små aktiviteter som att tugga tuggummi kan vara bra, så det kan säkert stämma, det är till och med bättre att stå upp än att sitta ned vid datorn, säger Kerstin Brismar.

Kerstin Brismar berättar att de ofta rekommenderar motion till patienter med högt blodsocker. Den informationen fick även Jenny Bergström.

- Promenader är bättre än spinningspass. Den här lågintensiva träningen känns bättre för mig, och det har jag upptäckt helt själv, säger hon.

ANNONS

Relaterat