Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING>Powerwalk

Publicerad 19 sep 2015 11:54

Gå ner till din målvikt med daglig promenad

Kristine Symreng, personlig tränare och dietist, tipsar om att styrketräna under promenaden genom att ta ut steget, suga in naveln mot ryggraden och spänna sätesmusklerna.

Kristine Symreng, personlig tränare och dietist, tipsar om att styrketräna under promenaden genom att ta ut steget, suga in naveln mot ryggraden och spänna sätesmusklerna.

1/3

Foto: Jörgen Hildebrandt

"Jag brukar tipsa om att halva tallriken ska vara fylld med grönsaker. Gör man det orkar man inte äta så mycket av den andra maten", säger Kristine Symreng.

"Jag brukar tipsa om att halva tallriken ska vara fylld med grönsaker. Gör man det orkar man inte äta så mycket av den andra maten", säger Kristine Symreng.

2/3

Foto: Jörgen Hildebrandt

<span>Marina Green Eklund, 46, lade om sin livsstil och gick ner 20 kilo.</span>

Marina Green Eklund, 46, lade om sin livsstil och gick ner 20 kilo.

3/3

Foto: Kristofer Wiechel

Gå ner upp till ett kilo i veckan med dagliga promenader på en timme.

– Men det gäller att få upp pulsen och äta bra kost också, säger Kristine Symreng, personlig tränare och dietist.

Oavsett ålder eller grundkondition är promenader en effektiv metod för att bli slankare och lättare. Motionsformen kostar nästan ingenting och kan utföras av de flesta. Den som går ute i skogen får också del av naturens lugnande egenskaper, berättar Kristine Symreng.

En timmes snabb promenad med en hastighet på sju kilometer i timmen bränner ungefär 400 kalorier. På en vecka kan det minska vikten med omkring ett halvt till ett kilo mindre. Men då är det också viktigt att äta nyttigt, poängterar Kristine Symreng.

– Jag brukar tipsa om att halva tallriken ska vara fylld med grönsaker. Gör man det orkar man inte äta så mycket av den andra maten, säger hon.

Träna styrka när du går

Passa också på att träna styrka under själva promenaden, råder hon. Sträck på dig, ta ut steget och dra samtidigt in naveln mot ryggraden. Då aktiveras de magmuskler som fungerar som en korsett och som skyddar oss mot att få ont i ryggen.

– Tänk också på att spänna rumpan när du går för att aktivera sätet som är helt inaktiverat när vi sitter under dagen, säger hon.

Gå i intervaller

I kombination med en kost med mycket grönsaker kan de här "styrketräningspromenaderna" skapa en fastare siluett.

Ett annat råd är att gå i intervaller. Växla mellan fem minuter vanlig och fem minuter intensiv gång.

– Målet är att kunna gå i högt tempo under hela promenaden, säger Kristine Symreng.

Gick ner 20 kilo

Marina Green Eklund, 46, i Solna lade om sin livsstil för fem år sedan. Då vägde hon drygt 80 kilo till sina 160 centimetrar, nu visar vågen minus 20 kilo.

– Min mamma dog när hon var 50 år och jag ville inte gå samma väg, säger hon.

Marina Green Eklund promenerar varje dag minst en timme, därtill tränar hon tre gånger i vecka på gym. Hon tror att promenaderna ligger bakom en stor del av viktminskningen.

– Visst har jag mycket att göra med tre barn, eget företag och hus med stor trädgård men det är bara att prioritera motionen. Vi har alla 24 timmar om dagen.

Hon har hållit vikten i fem år.

– Jag tänker aldrig bli större igen, det här är jag. Nu planerar vi att vandra i Alperna, den tanken hade jag aldrig tänkt förut, säger Marina Green Eklund.