Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Gå ner i vikt med sköna sommarpromenader

Raska promenader är superbra både för hälsan och vikten

Om man dessutom lägger till intervaller kan man bränna fett riktigt effektivt.

– Om man följer mitt promenadprogram, rör sig mer under dagarna och samtidigt håller igen på godsaker bör man kunna gå ner uppemot ett kilo i veckan, säger personlige tränaren och naprapaten Katarina Woxnerud.

Klicka vidare för ett enkelt promenadschema och expertens bästa knep

Foto: Shutterstock

1 av 8

Vecka 1: Etablera nya rutiner

En promenad på 60 minuter bränner omkring 250 kalorier medan en powerwalk med ordentlig pulshöjning bränner cirka 350-400 kalorier.

Måndag

Morgonträning (före frukost). 30 minuter promenad. Gå lite fortare än vad du vanligtvis gör, men inte snabbare än att du kan prata samtidigt.

Tisdag

Kvällsträning (före middag) med intervaller. 10 minuter uppvärmning med lätt promenad. 1 minut promenad i rask takt. Sedan 2 minuter i lugnare. Upprepa 5 omgångar. Rask takt är olika för olika människor, det beror på din träningsnivå i dag. Ta inte i för mycket första veckan.

Onsdag

Vardagsmotion. Det vill säga cykla, promenera, lek med barnen, ta trapporna i stället för hissen. Ta alla tillfällen att röra på dig.

Torsdag

Morgonträning (före frukost). 30 minuter rask promenad.

Fredag

Kvällsträning (före middag) med intervaller. 10 minuter uppvärmning med lätt promenad. 1 minut promenad i rask takt. Sedan 2 minuter i lugnare takt. Upp­ repa 6 omgångar.

Lördag

Vardagsmotion.

Söndag

Morgonträning (före frukost). 45 minuter promenad.

LÄS OCKSÅ: Gå ner i vikt med promenader: 5 vanliga misstag

1 av 8