Annons
EXPRESSEN.SE

Gå ner i vikt med promenader: 5 vanliga misstag

Kroppen älskar när vi rör på oss. Vi stressar av, ämnesomsättningen optimeras, sömnen förbättras, sjukdomar motverkas och vi blir starkare och mer fokuserade.

Enligt en studie från 2016 kan det räcka med så lite som fem minuters promenad för att höja både humöret och energinivån.

Men ibland står vågen helt stilla trots alla lunchpromenader. Här hittar du fem vanliga fel som hindrar din utveckling.

Foto: Shutterstock

1 av 5

1. Du går alltid samma promenad

De allra flesta har en favoritrunda som de återvänder till gång på gång. Men för att få ut max av din promenad är det omväxling som gäller. Detta eftersom kroppen lätt anpassar sig.

Hitta alternativa rutter och testa gärna nya underlag som gör promenaden tuffare!

– Vägar och stigar i all ära, men så fort du lämnar dem blir träningen bättre. Det ojämna underlaget gör att du måste aktivera fler muskler och att även stabilitet i fotleder och knän stärks. Du får även bättre balans av att gå där det vinglar lite. Dessutom är det roligare, säger Hälsolivs träningsexpert Erika Kits Gölevik.

TRÄNA MED NYA HÄLSOAPPEN WELLIE: Bli medlem här!

1 av 5