Alina Boström
1 av 3: Alina Boström Foto: Gunnel Boström
Alina Boström
2 av 3: Alina Boström Foto: Gunnel Boström
3 av 3 Foto: MAGNUS FOND

Gå dig smal – tappa ett kilo i veckan

Med semestertider runt hörnet och en oväntad varm försommar är det perfekt tid att ta tag i träningen.  

Personliga tränaren Alina Boström tipsar om hur du kommer i gång – med härliga promenader. 

– Det är en väldigt enkel och dessutom effektiv träningsform, säger hon.  

För den som sitter ner mycket väntar stora hälsofördelar att starta en ny rutin av att gå ut och promenera i sommarvärmen några gånger i veckan. 

– Man blir både piggare, gladare och lättare, säger Alina Boström, personlig tränare.   

Det är också en väldigt enkel träningsform som varken kräver gym, speciella kläder eller redskap – det enda som behövs är bekväma skor, menar hon. 

För den som ser siffrorna på vågen som en motivation att gå ut och gå finns mycket att vinna i att knyta på skorna.

– Hur mycket man går ner är självklart beroende på förutsättningarna, men är man helt otränad och börjar promenera tre till fyra tillfällen varje vecka och samtidigt tar kontroll över kosten kan man tappa ungefär ett kilo i veckan den första tiden, säger Alina Boström.

LÄS MER: Så blir du av med ditt sötsug – på en vecka 

Kosten också viktig

För att se resultat gäller att få upp pulsen – och äta rätt. Enligt Alina står kosten för 70 procent och träning 30 procent när det kommer till att vill se en förändring på vågen. 

– Se till att få i dig bra mat i form av frukost, lunch middag samt mellanmål. Långsamma kolhydrater, protein och fett är viktigt till varje mål så du håller dig mätt. Annars blir det att du går och småäter. 

– Vissa tänker att de ska gå ner i vikt genom att träna hårt och äta lite, men det har bara motsatt effekt. Kroppen behöver bra mat och kontinuitet.

LÄS MER: Ät efter klockan – och gå ner i vikt 

Var snäll mot dig själv

Men det ska inte vara för komplicerat. Det viktiga, menar Alina Boström, är att göra medvetna val. 

– Fundera kring om du äter för att du är hungrig eller stressad, ledsen eller någonting annat? Och gå inte för hårt ut, var snäll mot dig själv och gör successivt små förändringar - som kommer göra skillnad på lång sikt. 

Börjar du redan nu är chansen stor att lyckas hålla de goda vanorna uppe även under semestern.  

– Man brukar säga att det tar tre veckor att göra någonting till en vana, börjar du nu och ser till att fortsätta i 21 dagar kommer du känna att du mår så pass bra att du vill fortsätta och vara aktiv även på semestern! 

Schema: Så kommer du i gång på 4 veckor

Vecka 1: 

45 minuters rask promenad vid tre tillfällen + 30 minuters vardagsmotion. 

 

Första veckan kan vara bra att se över sitt schema - när passar det att du tar tillfällen att gå? Hur kan du få in vardagsmotion som att välja trapporna, gå av en station tidigare - det är när man planerar som det faktiskt blir av. 

 

Vecka 2: 

Trappa upp 45-minuterspromenaderna till fyra gånger i veckan. Det är okej att dela upp dem och göra några längre och andra kortare om det passar schemat bättre – bara du gör det. 

 

Vecka 3:

Nu känner du dig allt piggare och förhoppningsvis ser du fram emot promenaderna. Är du tillräckligt motiverad – ta längre promenader. Öka successivt i den mån du klarar av och vill. 

 

Vecka 4: 

5 till 6 promenader på minst en timme. 

Våga utmana dig mer och känn att du tar i: 

Välj trappvägar när du är ute. 

Besök ett utomhusgym, testa knäböj och utfall –  det finns jättebra appar för enkel helkroppsträning och nu när du blivit starkare tycker du förhoppningsvis att det är roligt! 

 

Tänk på: 

Var snäll mot dig själv, inget ska vara allt eller inget. Det gör ingen om det blev vin och bullar till helgen, gå på måndagen ändå! Man ska träna för att det ger positivt tillbaka, inte för att det är ett måste. 

Stirra dig inte blind på siffror

Mät framgångar på flera olika sätt: kanske byxorna sitter lösare, du går i trappor utan att flåsa eller promenaderna går allt snabbare och är piggare. Hur du mår är långt mycket viktigare än vilka siffror vågen visar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!