Promenader är bra – både för vikten och hälsan.
Promenader är bra – både för vikten och hälsan. Foto: Colourbox

Gå dig smal – med 7 enkla steg

Vill du gå ner i vikt och må bättre?

Promenera!

Här är experternas tips för att gå dig smal och bli mer hälsosam.

Forskning visar att svenskarna generellt sett sitter 60 procent av vår vakna tid.

– Att ta promenader är av oerhörd vikt och kan vara det viktigaste vapnet mot vår inaktivitet, säger Elin Ekblom Bak, doktor i idrottsvetenskap.

Vardagspromenader är guld för den som vill bli mer hälsosam – och gå ner i vikt.

– Nu när det är fint väder är det ljust länge och ett ypperligt tillfälle att komma i gång. Gör det inte så komplicerat. Man måste inte ha en PT, käka sallad och kyckling för att gå ner i vikt. Det är de små förändringarna i vardag som gör skillnaden. Ta på dig ett par bra skor och gå ut och gå, säger Alina Boström, personlig tränare och kostrådgivare.

Alina Boström. Foto: Mikael Sjöberg

Hon har ett enkelt råd för att komma i gång:

– Man måste bestämma sig för att göra en förändring. Det börjar inom dig själv. Sätt upp ett rimligt mål som du vill uppnå, det kan vara att gå ner i vikt, må bättre eller bli piggare.

Promenera på lunchen

Många upplever att de har svårt att få till tid för att ta en långpromenad eller träna.

– Alla har tid, men det gäller att hitta den. Se över om du kan gå en bit till jobbet eller stryka långlunchen. Utgå från dig själv och se var du har dina luckor. Det kan låta väldigt seriöst, men sätt upp en plan. Tänk på att inte gå från 0 till 100 och att ställa rimliga krav, säger hon.

Men att komma i gång med vardagspromenader handlar inte bara om att bli smal. Elin Ekblom Bak pekar på att den senaste forskningen visar att vikten av vardagsmotion – så som promenader – bara ökar i takt med att vi blir alltmer stillasittande.

– Det finns väldigt många andra fördelar än att gå ner i vikt. Det är ganska etablerat inom forskning, att vara lite rund och röra sig är bättre rent hälsomässigt – än att vara smal och inte röra sig alls, säger hon.

Elin Ekblom Bak. Foto: Linus Hallgren

Viktigt med vardagsaktivitet

Elin Ekblom Bak är kritisk till att motion är så starkt förknippat med att exempelvis gå till gymmet eller använda nya träningsprodukter.

– Folk stirrar sig blinda på träning. Men vardagsaktiviteten har i flera studier visat sig vara oerhört viktig för folkhälsan och kommer bli än viktigare i framtiden. Vi får inte glömma bort att det bara räcker med att du rör på dig. Det är precis lika effektivt som om du gör det med samma intensitet på ett gym, säger hon.

Att komma i gång med promenader i vardagen kan ge ringar på vattnet och skapa förutsättningar för mer träning.

– Så fort du börjar röra dig har det en effekt. För många som är överviktiga är det inte givet att börja träna med någon högre belastning direkt – det kan leda till skador och att man inte upplever träningen som rolig eller behaglig. Att börja långsamt och med lugna promenader är absolut konceptet för att kunna bibehålla det. Försök hitta det du själv tycker är roligt, bekvämt och mår bra av, säger Elin Ekblom Bak.

7 steg för att gå dig smal

SÅ KOMMER DU I GÅNG – OCH FÅR RESULTAT

1. Gå inte ut för hårt. Det är bättre att göra små förändringar och öka på intensiteten i både träning och kost i stället för att satsa allt från start och tröttna efter några veckor. Dessutom kan det vara motiverande att kunna slå sig själv i framtiden.

2. Gör en plan och hitta tid för promenaderna i din vardag. Kan du gå hela eller delar av din väg till jobbet – skippa bussen! Byt långlunchen mot en promenad.

3. Gör det till en social grej. Har du svårt att komma ut? Bestäm tid med en kompis så kan ni dra ut varandra. Eller varför inte prova att vara hundvakt?

4. Motivera dig själv genom att hålla koll på dina framsteg och dokumentera hur du ökar tempot på dina promenader eller resultaten på vikten. En app kan vara ett bra hjälpmedel. Mät din viktnedgång på flera sätt, både med måttband och våg.

5. Se till att få med hela kroppen. Rör på armarna och ta i med hela foten. Gå i rask takt – strosa inte som du gör på stan.

6. Gör det till en kul grej. Utforska nya områden i din omgivning, lyssna på en ljudbok eller gå mot ett mål med en rolig aktivitet.

7. Glöm inte att ta med bra skor på semestern. Sluta inte gå bara för att du är ledig.

Källa: Alina Boström, personlig tränare.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!