Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING>Powerwalk

Publicerad 17 maj 2016 06:00

Gå dig smal - 6 fällor om det inte funkar

<span>En rask promenad är ett utmärkt sätt att bränna kalorier. Men det finns fallgropar som kan störa din framgång…</span>

En rask promenad är ett utmärkt sätt att bränna kalorier. Men det finns fallgropar som kan störa din framgång…

1/2

Foto: iStock

<span>Ett bra knep är att hålla koll på din framgång. Skriver ner hur långt du går, hur ofta och hur snabbt. På så vis får du bättre koll på hur och vad du kan förbättra.</span>

Ett bra knep är att hålla koll på din framgång. Skriver ner hur långt du går, hur ofta och hur snabbt. På så vis får du bättre koll på hur och vad du kan förbättra.

2/2

Foto: iStock

Att gå ner i vikt med promenader är utmärkt för dig som inte hinner eller vill gå till gymmet.

För att lyckas krävs dock disciplin och det finns många fallgropar på vägen.

Inspirerade av Prevention listar vi 6 vanliga fällor att hålla utkik efter om promenaderna inte ger resultat.

Fälla 1: Du går alltid samma promenad.

Detta gäller många träningsformer. Omväxling är viktigt för resultat eftersom kroppen snabbt anpassar sig till vad du gör. Detta betyder att du efter ett tag kommer bränna färre kalorier om du fortsätter gå exakt samma sträcka. Vanligtvis tar det 2-3 månader för kroppen att anpassa sig beroende på hur vältränad du är.

Lösning: Det finns många sätt att variera din promenad. Försök hitta en alternativ rutt på väg hem från jobbet. Olika typer av underlag kan också göra promenaden tuffare. Ytterligare ett knep är att investera i gåstavar.

LÄS OCKSÅ: Smal utan att banta 12 smarta genvägar

Fälla 2: Du går bara i en hastighet

Precis som med fälla 1 kommer kroppen anpassa sig om du alltid går i exakt samma hastighet. Så fort kroppen "lärt sig" kommer förbränningen stanna av.

Lösning: Dela upp ditt gående i tre olika hastigheter: En där du promenerar lugnt och stillsamt, en där du ökar takten och en där du svettas på allvar. Försök få in minst en av varje typ per vecka. Eller så mixar du in alla tre i samma promenad. Spatsera i 2 minuter, öka takten i en minut och promenera riktigt snabbt i 30 sekunder. Därefter upprepar du hela proceduren.

LÄS OCKSÅ: 7 värsta fällorna - undvik dem så går du ner i vikt

Fälla 3: Du har svag bålmuskulatur

Din bål, eller core som det också kallas, är inte bara nödvändigt för en snygg mage. Bålmuskulaturen spelar stor roll för din hållning vilket i sin tur kan påverka din lungkapacitet.

Lösning: Fördelen med bålträning är att mycket går att göra på hemmaplan. Tänk plankan och liknande övningar som arbetar på djupet.

Här kan du läsa mer om styrketräning och övningarna som styrker din core

Fälla 4: Du äter fel

När du vill gå ner i vikt är träning alldeles utmärkt, men om du äter fler kalorier än vad du förbränner så kvittar det hur hårt du arbetar.

Lösning: Prova att skriva ner vad du äter och dricker under några dagar. Du ska inte behöva räkna kalorier om du verkligen inte vill, men på det här sättet får du åtminstone lite koll. Kanske äter du för stora portioner? Kanske är kosten inte tillräckligt allsidig? Om du promenerar mycket och inte märker någon skillnad är kosten en trolig bov.

LÄS OCKSÅ: Bli kalorismart och går ner 4 kilo

Fälla 5: Du har fel skor

Att bära skor som är gamla eller inte passar ordentligt tar lätt död på alla promenadlust. Din hastighet kommer bli lidande och din kropp kommer ta skada om du har otur.

Lösning: Gå till en expert som kan skräddarsy en sko till just dig. Ibland räcker det med ett inlägg, ibland måste du köpa en helt ny sko. Om du promenerar mycket kan det vara en god idé att köpa flera par för att inte slita ut skorna.

Det blir sannolikt lite dyrare, men det kommer vara värt det i långa loppet.

LÄS OCKSÅ: Gå dig smal med 7 smarta knep

Fälla 6: Du håller inte koll på din framgång

Att utmana sig själv är en vital del för att nå framgång. Så har du ingen aning om du blir bättre eller sämre är det svårt att veta vad du behöver förändra eller förbättra.

Lösning: Notera dina tider och din hastighet och försök förbättra så långt det går. Det kan dessutom öka ditt engagemang eftersom det blir en liten tävling med dig själv. Kom dock ihåg att alla har dåliga veckor och att det inte går att slå rekord precis varje gång. Du kan inte göra mer än ditt bästa.

Relaterat