Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING>Powerwalk

Publicerad 2 okt 2018 19:00

Därför ska du alltid promenera efter middagen

Att promenera direkt efter kvällens middag har många hälsofördelar

Att promenera direkt efter kvällens middag har många hälsofördelar

1/2

Foto: Shutterstock

Så skippa Netflix i kväll och gå ut för en nypa luft!

Så skippa Netflix i kväll och gå ut för en nypa luft!

2/2

Foto: Shutterstock

Kastar du dig rakt ner i Netflix-soffan så fort middagen är uppäten?

Då lever du sannolikt efter normen.

Men, om du i stället skulle ta en promenad efter maten finns stora hälsovinster att göra!

Den humörhöjande morgonpromenaden eller den energigivande lunchtrasken kommer båda med stora hälsofördelar. Men frågan är om inte kvällspromenaden, strax efter middagen, är den absolut bästa.

Här är bara några av fördelarna med att skippa streamingtjänsterna och ge dig ut på kvällskvisten!

TA HAND OM DIN HÄLSA! Unikt erbjudande - provträna med Swiftr i 14 dagar (annons)  

Håller blodsockret i schack

I en mindre studie från 2013 lät man ett antal äldre deltagare promenera på ett löpband i 15 minuter direkt efter en måltid. Personerna låg i riskzonen för diabetes typ 2 och forskarna kunde se hur promenaden bidrog till att ge deltagarna ett mer stabilt blodsocker. Kvällspromenaden visade sig vara mer effektiv än om samma personer promenerade i 45 minuter på morgonen eller på eftermiddagen.

Typ 2-diabetes är intressant i det här sammanhanget mycket på grund av vad som händer i kroppen när vi äter. Efter en måltid fylls vårt blodomlopp nämligen av glukos som bildas när kroppen tar upp kolhydrater. Hormonet insulin frisätts för att hjälpa kroppen att flytta in glukoset i våra celler och lagra det till senare. För personer med diabetes typ 2 fungerar inte lagringsmekanismen som den ska vilket leder till att mer glukos stannar i blodet. Det kan i längden orsaka en rad hälsoproblem såsom kärlsjukdom, nervskador och synstörningar.

LÄS OCKSÅ: Gå dig smal – så bränner du mer fett 

Hjälper matsmältningen på traven

Insulinproduktionen har dessutom en tendens att sjunka senare på dagen, särskilt hos äldre personer, menar forskaren Loretta DiPietro enligt sajten Time. Dessutom blir cellerna mindre känsliga för insulinets verkan på kvällen.

En annan faktor är att de flesta av oss äter vårt största mål mat på kvällen för att sedan sitta stilla fram till läggdags.

– Resultatet är att blodsockret stiger väldigt mycket och förblir högt i flera timmar, säger hon.

Men en promenad kan alltså vara allt som krävs för att hålla nivåerna i schack. Musklerna som arbetar när du rör på dig hjälper då till att sänka de skadliga glukosnivåerna i blodet.

Det finns också forskning som visar att matsmältningen får sig en rejäl skjuts om du rör dig en smula efter en måltid. Tiden det tar för maten att förflytta sig från magen till tunntarmen förkortas vilket kan öka mättnadskänslan. Det finns också kopplingar mellan en snabbare matsmältnig och minskad risk för halsbränna och liknande problem.

Lägre blodtryck och minskad risk för depression

Enligt diabetes- och träningsforskaren Sheri Colberg-Ochs bör du ge dig ut på din promenad inom en timme efter att du ätit, men ju tidigare desto bättre. Glukosnivåerna når ofta sitt maxvärde 72 minuter efter måltiden.

Och även om du bara hinner med en 10-minuterspromenad är det väl värt det. Korta promenader har i flera studier kopplats ihop med ett lägre blodtryck och minskad risk för depression.

Promenera mera, med andra ord!