Dag för dag - detta händer i kroppen när du går

Promenaderna driver fettet på flykten. Men det är inte bara vikten som påverkas positivt - hela kroppen blir glad av promenader!

OM DU GÅR.... 

...5 000 steg
eller cirka 40 minuter
Om du varje dag tar 5 000 steg extra så har du efter ett år promenerat bort lika många kalorier som finns lagrade i 13 kilo kroppsfett. Det motsvarar 304 halvtimmes joggingrundor på ett år.

 

...10 000 steg
eller 1 tim och cirka 20 minuter
Grattis! Nu har du nått upp till den dagliga dos som rekommenderas för bättre hälsa. Det innebär att du exempelvis får positiv påverkan på blodsocker- och blodfetthalterna, att blodtrycket sjunker under några timmar och att du troligen kommer att sova gott i natt när du använt kroppen till det den är gjord för: rörelse. Fortsätter du att promenera så här varje dag minskar risken att drabbas av vissa sjukdomstillstånd som diabetes typ 2 och vissa hjärt- och kärlsjukdomar. 

 

...15 000 steg
eller cirka 2 timmar
Att ta 15 000 steg under en promenad innebär att du har gått cirka 9–12 kilometer, beroende på hur långa steg du tar. Med den här stegmängden har du efter en vecka gått bort runt 5 300 kcal. Det är lika många kalorier som finns lagrade i 0,75 kg kroppsfett. Det kanske inte låter så mycket men om du fortsätter så har du om ett år promenerat bort lika många kalorier som lagras i 39 kilo kroppsfett! Samtidigt har du förbättrat din hälsa avsevärt – både utanpå och inuti kroppen. 

...20 000 steg
eller cirka 2 tim och 40 minuter
Gratulerar. Du har nu gett din hälsa en rejäl knuff i rätt riktning. Att ta
20 000 steg i promenadtakt innebär att du går mellan 12 och 16 kilometer beroende på hur långa steg du tar. Fortsätter du att ta så här många steg varje dag under det kommande året så kommer du att promenera bort lika mycket fett som ligger lagrat i 52 kilo kroppsfett!

LÄS OCKSÅ: Gå dig smal – så bränner du mer fett

Det här händer i kroppen när du promenerar

 Under det första dygnet:

  Ökad förbränning
 Bättre mental hälsa
 Ökad energi att utföra saker
 Lägre blodtryck under några timmar
 Bättre självkänsla – ”jag har gjort något positivt i dag”
 


Under de kommande dagarna:

  Nya upptäcker kring mentala och fysiska gränser
 Lättare steg och andning
 Ökad lust att fortsätta motionera
 Bättre självförtroende
 Mindre ängslan
 


Efter några veckor:

  Bättre kroppsuppfattning
 Bättre kroppskontroll och teknik
 Bättre sömn
 Bättre immunförsvar
 Högre stresstålighet och mindre muskelanspänning
 Ökad insulinkänslighet
 Ökad smidighet och rörlighet
 


 Efter månader och år:

  Mer muskler och högre ämnesomsättning
 Starkare hjärta och lungor, bättre kondition
 Bättre cirkulation
 Lättare att behålla vikten eller förändra denna
 50 procent minskad risk för vissa cancersjukdomar
 50 procent minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar
 Förbättrade värden för blodfetter och kolesterol
 Positiv påverkan på sockersjuka (diabetes typ 2)
 Starkare skelett och minskad risk för benskörhet (osteoporos)
 Bättre funktion i mage och tarmar
 Bättre ork för en aktiv fritid
 

LÄS OCKSÅ: Gå dig smal med 7 smarta knep