Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING>Powerwalk

Publicerad 7 jan 2017 19:00

Bensträckare: Så kan den påverka din hälsa

En promenad på 5 minuter kan låta lite. Men det du får tillbaka är desto mer.

En promenad på 5 minuter kan låta lite. Men det du får tillbaka är desto mer.

1/2

Foto: Getty images

Enligt en ny studie höjd energinivån och humöret blir bättre om vi tar en fem minuter lång promenad i måttligt tempo varje timme

Enligt en ny studie höjd energinivån och humöret blir bättre om vi tar en fem minuter lång promenad i måttligt tempo varje timme

2/2

Foto: iStock

En promenad på fem minuter.

Det klarar de flesta.

I utbyte blir du både piggare och gladare, visar ny forskning.

De flesta av oss rör på oss alldeles för lite till vardags. Vi är bra på att besöka gymmet några gånger i veckan och låter kanske bli bilen när vi bara behöver handla lite. Men under en vanlig arbetsdag, ärligt: hur mycket är du uppe och går, i jämförelse med hur många timmar du sitter?

Stillasittande ÄR en stor del till att många i dag lider av extrakilon, fetma och andra viktrelaterade sjukdomar och problem. Onyttig kost spelar också en stor roll, och i kombination är de direkt förödande. Dessutom gör en passiv livsstil att vi blir trötta och griniga, eftersom vi inte låter blodet, syret och vällusthormoner cirkulera i kroppen. En ren förlustaffär, med andra ord.

LÄS OCKSÅ: Gå dig smal – så bränner du mer fett 

Piggare och gladare av bensträckare varje timme

Lösningen om vi vill orka mer och bli gladare i sinnet är alltså att försöka få till lite mer rörelse i vardagen. Och enligt ny forskning är det inte särskilt mycket som krävs för att förändring ska ske. En studie publicerad i tidningen International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity visar att energinivån höjs och humöret blir bättre om vi tar en fem minuter lång promenad i måttligt tempo varje timme. Det är alltså av betydelse att man sprider ut motionen över dagen och reser sig från stolen regelbundet.

Bättre hälsa bland personalen

Studien utfördes bland 30 stillasittande vuxna, som undersöktes vid tre olika typer av aktivitet: 

1. Oavbrutet stillasittande i sex timmar

2. 30 minuter gång på löpband på morgonen, följt av oavbrutet stillasittande i sex timmar.

3. Stillasittande i sex timmar med avbrott för fem minuter gång på löpband varje timme

Både sessionen med promenad på morgonen och sessionen med femminuterspauser ökade energin bland deltagarna – men bara den senare resulterade dessutom i bättre humör, mindre trötthet och dämpat matsug i slutet av dagen.

– Att introducera små pauser för rörelse under arbetsdagen är ett bra sätt att förbättra kontorsarbetares hälsa utan att det påverkar deras prestation negativt, säger en av de ansvariga bakom forskningsresultatet enligt People.

LÄS OCKSÅ: Gå dig smal - 6 fällor om det inte funkar 

Relaterat