Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

5 knep för att bränna fett med vinterpromenader

Foto: Shutterstock

2 av 6

1. TEMPOT - öka vikttappet med intervaller

Höjer du takten på promenaden ökar du förbränningen, men att hålla en konstant hög fart kan kännas ansträngande, särskilt om man inte är van att gå längre sträckor i rask takt.

Då är det klokt att i stället pröva intervallträning där man växlar mellan att hålla ett högre tempo och att gå i lugnare takt. På så sätt gör du av med fler kalorier samtidigt som du förbättrar din kondition. Dessutom fortsätter kroppen att ha en högre förbränning flera timmar efter promenaden.

Så här kan ett intervallpass se ut:

• Börja med att värma upp och gå i ett lugnt tempo under 5-10 minuter.

• Gå i 1 minut i rejält rask tempo, du ska bli andfådd och hjärtat ska jobba och slå snabbare. Promenera sedan i lugnare takt under 2 minuter. Upprepa fem gånger.

• Avsluta med att sakta in farten och varva ner de sista 5-10 minuterna.

• Du kan öka antalet och längden på intervallerna efter hand.

LÄS OCKSÅ: 7 fantastiska fördelar med att promenera 30 minuter om dagen

2 av 6