Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING

Publicerad 22 jun 2016 06:00

Perfekta tiden att träna om du vill maxa passet

Träning håller både kropp och knopp i trim. Vill du maxa finns det dock en perfekt tid att förlägga träningspasset.

Träning håller både kropp och knopp i trim. Vill du maxa finns det dock en perfekt tid att förlägga träningspasset.

1/2

Foto: iStock

Att träna 4 timmar efter kunskapstillfället är enligt en ny holländsk studie bäst för inlärningen.

Att träna 4 timmar efter kunskapstillfället är enligt en ny holländsk studie bäst för inlärningen.

2/2

Foto: Colourbox

Fysisk aktivitet är bra för kroppen och hjärnan.

Men NÄR du tränar är av stor betydelse.

Vänta hellre med gympasset till efter mötet eller lektionen om du vill ha bästa effekt.

Vid det här laget har de flesta av oss förstått att regelbunden träning är bra för kropp och själ av många olika anledningar. Dels håller det oss pigga och resistenta mot övervikt och sjukdomar. Dels ökar det utsöndringen av endorfiner: hormonet som lindrar smärta, boostar vårt humör och motverkar depression.

LÄS OCKSÅ: Kroppsdelen som mår bäst av att du tränar

Motion vässar också hjärnans funktioner, som koncentrationsförmågan, kreativiteten och minnet. I synnerhet pulshöjande konditionsträning tycks ha medicinliknande effekt på cellerna i huvudet.

Var aktiv 4 timmar efter inlärning

Men vill man ha ut max av sina gym- eller löppass, både fysiskt och mentalt, ska man se till att lägga dem rätt tidsmässigt. NÄR vi tränar påverkar nämligen hur mycket information vi kan ta in. En holländsk studie visade nyligen att det optimala för inlärningen är att ägna sig åt intensiv fysisk aktivitet fyra timmar efter ett kunskapstillfälle. Då kommer man ihåg betydligt mer än om man tränar direkt efter mötet/föredraget/lektionen, alternativt är passiv.

Samtliga 72 deltagare i undersökningen fick jobba med en tankeövning i 40 minuter, varefter en grupp fick cykla på en spinningcykel i 35 minuter direkt efteråt, en annan lika länge fyra timmar senare och en tredje inte alls. Två dagar senare mindes den andra gruppen allra mest.

"Troligen kan fysisk aktivitet förbättra långtidsminnet"

Enligt ansvarig forskare Guillen Fernandez visar resultatet på träningens potential som inlärningshjälpmedel.

– Troligen kan fysisk aktivitet förbättra långtidsminnet och fungera som en åtgärd i utbildningssammanhang, säger han enligt BBC News.

LÄS OCKSÅ: Lyckorus! 6 steg att bli "hög" på löprundan

Relaterat