Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Överläkaren: Träna rätt för hjärnan – och minska stressen

Foto: Fotolia.

2 av 5

2. Träning bygger upp resistens mot stress

För att du ska träna så din hjärna får positiva effekter så är det att få upp pulsen i 45 minuter tre gånger i veckan som gäller.

Konditonsträning har visat sig vara den bästa träningsformen. Anders poängterar att det inte krävs några maratonlopp för att du ska träna hjärnan, och att allt är bättre än inget.

När du tränar så bygger du upp ett bättre försvar mot stress, du tål stress bättre och den fysiska aktiviteten lär kroppen att inte reagera så starkt på stress rent fysiologiskt.

– När man är fysisk aktiv så stiger nivåerna av ett hormon som heter kortisol, kroppens viktigaste stresshormon. När man har rört klart på sig så sjunker dessa nivåer igen. Det intressanta är att ju mer man rör på sig desto mindre stiger kortisol under själva aktiviteten och desto mer sjunker det efter aktiviteten. Man reagerar med mindre och mindre kortisolökning ju mer man tränar. Sedan när man blir stressad av andra orsaker än fysisk aktivitet så reagerar man inte med samma kortisolökning, säger Anders Hansen.

2 av 5