Annons
X
EXPRESSEN.SE

Överläkaren: Träna rätt för hjärnan – och minska stressen

När vi rör på oss tränar vi inte bara kroppen – utan också hjärnan.

Du får bättre minne och blir bättre rustad mot stress.

– Jag tror att effekten av fysisk aktivitet på hjärnan kommer vara huvudanledningen till att folk tränar om 20 år, säger Anders Hansen, överläkare och psykiater.

Foto: Stefan Tell

1 av 5

1. Så påverkas hjärnan av träning

Att vi mår bra av träning vet vi. Träningens påverkan på hjärnan och stress är stor, och vårt psyke mår bra av att kroppen tränar. Men varför är det så?

– Vi är byggda för att röra på oss och vi fungerar bäst när vi rör på oss, därför att det har varit helt livsavgörande för oss historiskt. Våra förfädrar utsattes för hot på savannen, och där var stressen och förmågan att röra på sig livsviktig för att överleva. Sen har vi flyttat det här in i vår värld, en värld som är självklar för oss, vi vet ju inget annat. Men det är också en onaturlig värld för oss. Vi är utvecklade för något annat, säger Anders Hansen.

Anders Hansen arbetar som läkare och psykiater och har skrivit flera böcker om träningens effekter på vår hjärna, den senaste är "Hjärnstark".


Vad är det som händer i hjärnan när vi tränar?

– När vi rör på oss slår hjärtat snabbare än när vi vilar och musklerna behöver då mer blod. Hjärnan får också mer blod, ungefär 20 procent. Det gör att hjärnan får mer syre och näring. Det är förmodligen anledningen till att den fungerar bättre på kort sikt; att man blir mer kreativ och får mer koncentration säger Anders Hansen.

KOM IGÅNG: Swiftr har all träning i ett medlemskap (Annons)

När vi är aktiva frisätts "mirakelmedlet"

På lång sikt vet man att det händer väldigt mycket mer. Proteinet BDNF, som har kallats för ett mirakelmedel då det kopplas samman till hur vi mår, vårt minne och koncentration, frisätts vid fysisk aktivitet och har positiva effekter. När vi är aktiva så släpps det ut mer av detta ämne, och hjärnan producerar även mer.

– Men detta sker inte efter en enstaka promenad utan det här sker efter veckor av fysisk aktivitet. Många av upptäckterna på hjärnan är successiva, då man får en viss effekt direkt och vissa andra på längre sikt.

Fysisk aktivitet har en stor inverkan på våra stressnivåer, och vår förmåga att hantera och förebygga stress.

Läs vidare för att läsa hur du kan träna hjärnan att klara av stress.

1 av 5