ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING
Publicerad 11 jan 2018 08.00

Nystart 2018! Så kommer du i gång med träningen

Erika Kits Gölevik, träningscoach i nya hälsoappen Wellie, ger dig bästa tipsen för att komma i gång med träningen och ett hälsosammare liv.

Erika Kits Gölevik, träningscoach i nya hälsoappen Wellie, ger dig bästa tipsen för att komma i gång med träningen och ett hälsosammare liv.

1/2

Nytt år, nya vanor - lättare sagt än gjort ibland.

Nytt år, nya vanor - lättare sagt än gjort ibland.

2/2

Foto: Fotolia

Nytt år, nya tag? Att börja sitt nya, mer hälsosamma liv kan kännas både motigt och oöverstigligt. Nya hälsoappen Wellies träningscoach Erika Kits Gölevik ger dig tipsen som verkligen fungerar för att komma i gång med träningen! 

Samma sak varje år - nyår kommer och går, och ju längre in på året vi kommer desto mer avlägset känns det där nyårslöftet om ett friskare, mer hälsosamt liv. Eller?

Gå ner i vikt med Wellie: BLI MEDLEM HÄR!  

Dåliga vanor är svåra att bryta, och nya vanor tar tid att vänja sig vid. Nyckeln till framgång när det gäller en livsstilsförändring är inte så invecklad och svår som man kan tro - det handlar enkelt bara om att hitta din egen väg dit!

Nya hälsoappen Wellies träningscoach Erika Kits Gölevik ger dig de 8 bästa tipsen för hur du ska tänka för att få fart på träningen:

1. 10-minutersknepet

Vissa dagar har soffan har en nästan magnetisk dragningskraft, men försök att motstå och ge dig själv 10 minuters träning.

Känns soffan fortfarande lika frestande efter de där 10 minuterna, ge dig själv en klapp på axeln och gå hem och vila. Då var det inte meningen att du skulle göra mer i dag. Men 9 gånger av 10 kommer du garanterat piggna till, och känna "åh, nu piggnar jag till, vad skönt" och fortsätta lite till. 

Att göra tid för träning KAN innebära att planera in i en kalender. Men Erika Kits Gölevik tipsar också om andra sätt: "Rulla ut en yogamatta bredvid soffan så att du ser den och lätt kommer åt den, ha ett par sköna skor i handväskan så att du kan promenera mellan möten, sätt en lapp på spegeln som säger "hej snygging, gör 10 benböj". Bara GÖR det, på DITT sätt".

Foto: Fotolia

2. Skapa förutsättningar

Förändringar kräver mer än att du bara "tänker" annorlunda, du måste "göra" annorlunda. Och för att det ska bli möjligt måste du skapa förutsättningar. 

Planera in tid för träning. Fundera på om det kanske innebär att du behöver prioritera bort något annat, eller kanske bara gå upp lite tidigare på morgonen. Eller sätt ett gummiband på toadörren och dra lite när du går förbi det, rulla ut en yogamatta bredvid soffan så att du ser den och lätt kommer åt den, ha ett par sköna skor i handväskan så att du kan promenera mellan möten, sätt en lapp på spegeln som säger "hej snygging, gör 10 benböj". Bara GÖR det, på DITT sätt. 

LÄS OCKSÅ: Promenader: 5 vanliga misstag om vågen står stilla

3. Våga vägra prestera

Grannen kör vårruset, kompisen hårdsatsar på triatlon och kollegan smiter väg till gymmet på lunchen VARJE dag. Men det behöver ju inte vara din grej. Försök att tänka bort allt som har med prestation att göra och gör dina val för att du just nu, i stunden, vill må precis så bra som bara rörelse, snällsmarta tankar och bra mat kan få dig att må.

4. Lägg till i stället för att förbjuda

Mat ska vara njutbart. Att förbjuda sig själv att äta det ena eller det andra är bara deppigt, så tänk precis tvärtom: lägg till.

Gå loss på grön mat som är vacker, näringsrik, färgstark och laddad med smaker. När tallriken är fullpackad med rena råvaror blir det knappt någon plats kvar för mindre bra grejer.

LÄS OCKSÅ: Kickstarta viktraset med en rensning av skafferiet 

5. Hitta din vila

För att orka vara den bästa versionen av dig själv behöver du också vila. Att vila behöver dock inte betyda en tupplur, hur din vila ser ut vet bara du. En stund på sofflocket, en stilla skogspromenad, lösa korsord, yinyoga, meditation eller full galopp på en åker - hitta det som laddar just dina batterier. Unna dig sedan det, ofta.

"De dagar som det känns motigt, tänk att du just då trampar på en extra knölig grästuva - och bara fortsätt gå", säger Erika Kits Gölevik.

Foto: Colourbox

6. Trampa ny mark

Tänk dig en stig ner till vattnet, där du varje dag gått för ditt morgondopp. Stigen är tydlig, du skulle kunna blunda och ändå hitta rätt. En dag bestämmer du dig för att gå en annan väg. Det går, men är snårigt eftersom du måste trampa upp en ny stig. Men, för varje gång du går den nya stigen blir den enklare, mer upptrampad. 

Precis så fungerar det med nya vanor. De dagar som det känns motigt, tänk att du just då trampar på en extra knölig grästuva - och bara fortsätt gå. Och de dagar som du väljer fel väg, gör ingen grej av det. Välj bara rätt väg igen nästa gång. Och fortsätt att trampa ny mark. 

Gå ner i vikt utan att räkna kalorier: TESTA NYA HÄLSOAPPEN HÄR!

7. Gör det för din skull

Gör de val du gör för att du vill unna dig det bästa. För att du vet att du är värd att må så bra som du gör när du tar hand om dig. Med det tankespåret känns det skönare och lättare att välja rätt. 

8. Byt fokus

Visste du att rött kött står för 43,4 procent av koldioxidutsläppen från mat? Rotfrukter för 0,1 procent. 

Personligen tycker jag att det är en skön känsla att lyfta blicken från min egen kropp, och i stället välja att äta mycket grönt för ett större syfte. Att bli en sund och stark tillgång här på jorden, i stället för en jojobantande, trött belastning.

ANNONS