Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Träning

Publicerad 21 apr 2017 15:16

Ny studie: Träningen som håller dig ung

1/2

Foto: Getty images

2/2

Foto: Getty images

Funderar du på vilken motionsform du ska välja?

Ge intensiv intervallträning en chans!

Inte bara är det den bästa träningstypen ur viktsynpunkt:

Dessutom håller korta men tuffa pass dig ung.

All träning är bra träning. Och såklart är det toppen för kroppen om man varierar sina aktiviteter. Konditionsträning en dag, styrketräning och rörlighet en annan. Även promenader har visat sig ha positiv effekt på både fysiken och den mentala hälsan.

Men om man ska ställa olika träningsformer mot varandra finns det en klar vinnare, som täcker väldigt många behov på samma gång. Och det är så kallad "högintensiv intervallträning". Tidigare har man konstaterat att HIIT, som det förkortas, är bra för hjärtat, ämnesomsättningen, uthålligheten och muskelstyrkan. Och nu kommer ny forskning som adderar ytterligare en hälsovinst till fördelarna.

LÄS OCKSÅ: Löparglädje med Annika Sjöö: Intervallträning 

HIIT bättre än styrketräning – i ett avseende

En studie genomförd vid Mayokliniken i Minnesota har jämfört högintensiv intervallträning, styrketräning samt kombinerad styrketräning och kondition. Alla tre motionsformer visade sig ge en liknande ökning i muskelmassa.

Men bara HIIT gav positivt utslag på muskelcellernas mitokondrier, som är kopplade till syreupptagningsförmågan och fettförbränningen, skriver Göteborgs-Posten. I takt med att vi åldras blir mitokondrierna kraftigt försämrade, men med hjälp av högintensiv intervallträning skulle man alltså kunna hålla kroppens celler unga längre, enligt forskarna.

LÄS OCKSÅ: Träning i tre minuter räcker – om du gör rätt 

Foto: Getty images

Löpintervaller effektivare än medicin

Exempel på högintensiv intervallträning är löpintervaller och intervallcykling. Passen är fördelaktigt korta, men kräver å andra sida intensivitet och snabbhet för att fungera optimalt. Medicinprofessor K Sreekumaran Nair vid Mayokliniken tror mer på motion än läkemedel när det kommer till att förbli evigt ung:

– Baserat på vad vi vet så finns det ingenting som kan ersätta de här träningsformerna när det gäller att fördröja åldrandet. Det som sker i kroppen kan inte åstadkommas med hjälp av mediciner.

LÄS OCKSÅ: Bränn fett med nya 15-metoden - ingen mat är förbjuden