Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa halsoliv i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
"Det brukar heta att det är upp sol vid nyår och sedan ner som en pannkaka, men det stämmer inte längre", säger Magnus Wilhelmsson, vd för gymkedjan Nordic Wellness.
"Det brukar heta att det är upp sol vid nyår och sedan ner som en pannkaka, men det stämmer inte längre", säger Magnus Wilhelmsson, vd för gymkedjan Nordic Wellness.
"Det brukar heta att det är upp sol vid nyår och sedan ner som en pannkaka, men det stämmer inte längre", säger Magnus Wilhelmsson, vd för gymkedjan Nordic Wellness.
Nu tränar allt fler på röda dagar och under semestern.
Nu tränar allt fler på röda dagar och under semestern.
Nu tränar allt fler på röda dagar och under semestern.
Många väljer att ta hjälp av en PT.
Många väljer att ta hjälp av en PT.
Många väljer att ta hjälp av en PT.
1 AV 3
"Det brukar heta att det är upp sol vid nyår och sedan ner som en pannkaka, men det stämmer inte längre", säger Magnus Wilhelmsson, vd för gymkedjan Nordic Wellness.
2 AV 3
Nu tränar allt fler på röda dagar och under semestern.
Foto: Lev Dolgachov
3 AV 3
Många väljer att ta hjälp av en PT.
Foto: George Doyle

Nu fylls gymmen - och träningsivern räcker längre

I januari fylls gym och träningslokaler av nyårslöftade motionärer. Men rusningen brukar avta framåt sportlovet.

Fast nu vittnar flera arrangörer om att motionsvanorna håller på att ändras.

– Det brukar heta att det är upp sol vid nyår och sedan ner som en pannkaka, men det stämmer inte längre, säger Magnus Wilhelmsson, vd för gymkedjan Nordic Wellness.

Han får medhåll av Linda-Li Wallin, landchef för Sats Sverige.

– Besöksstatistiken på våra center har blivit jämnare över året. Till exempel vill fler träna på röda dagar och under semestertider, säger hon.

LÄS MER: Hälsotrender: Så äter och tränar vi 2016

"Fler och fler tränar hela året"

Även branschens gigant, Friskis&Svettis, ser på sina besökssiffror att tränandet jämnat ut sig över året.

– Fler och fler tränar hela året. För många är träningen en stor del av livet; en stor del av vardagen, säger Lotta Törnberg, kommunikationschef på F&S Stockholm.

Linda-Lin Wallin ser också en mycket stark tillväxt i köpen av tid hos en personlig tränare, plus 40 procent under 2015.

– Fler än någonsin vill ha en personlig tränare. Dels för att komma i gång ordentligt, dels och kanske främst, för att hålla i sin träning över tid och för att nå sina mål, säger Wallin.

Januari är fortsatt den överlägset största försäljningsmånaden. Idrottsföreningen Friskis&Svettis säljer ungefär en fjärdedel av sina träningskort i januari.

LÄS MER: 11 saker din PT önskar att du hade koll på