Vad ska man egentligen tänka på med kosten när man börjar träna?
1 av 2: Vad ska man egentligen tänka på med kosten när man börjar träna? Foto: Shutterstock
Dietisten Sofia Antonsson svarar och ger råd.
2 av 2: Dietisten Sofia Antonsson svarar och ger råd. Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Måste jag äta mer när jag börjar träna?

Jag har börjat träna på gym och springa. Behöver jag äta mer eller bara annorlunda? Jag vill ju få ut maximalt av träningen. 

Dietisten Sofia Antonsson svarar

Vad kul att du har börjat träna! Generellt är det alltid bra att titta igenom kosten samtidigt som man börjar träna, oavsett vilket målet är med träningen. 

En person som behöver träna för att gå ner ett par kilo i vikt behöver inte kompensera för träningen med kosten, eftersom man är ute efter att hamna i kaloriunderskott. Men om du för att bygga muskler och en stark kropp, kan det vara värdefullt att kika igenom kosten. 

Fråga dietisten

Sofia Antonsson är dietist och kostrådgivare.

Skicka dina frågor till: dietist@expressen.se

Det finns en utbredd missuppfattning om att man måste börja äta extra protein och ta tillskott. Det är ofta inte nödvändigt. Träning på motionsnivå kräver inte extra protein. Däremot är det viktigt att titta på det du äter i form av näring. Grönsaker, bär, nötter, frön och fullkorn kombinerat med magert protein är en bra start. Tänk färgrikt på tallriken så får du i dig bra med vitaminer, mineraler och kostfibrer. Ska du till exempel träna två dagar efter varandra kan det vara bra att äta något direkt efter träningspasset. Om du vill ha ett kostupplägg rekommenderar jag dig att kontakta en PT på ditt gym så kan de hjälpa dig med det. Lycka till!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + bok av Annika Sjöö för 199 kr. Köp nu!