1 av 2 Foto: Pressbilder
”Jag har alltid sagt att jag ska cykla Vätternrundan före 40”.
2 av 2: ”Jag har alltid sagt att jag ska cykla Vätternrundan före 40”. Foto: Pressbilder/Tara

Marie, 44, gick från soffpotatis till triatlet

Det var när hennes kompis föreslog att de skulle testa triatlon som Marie Snidare på allvar började lyfta sig ur sofftillvaron.

– Jag simmade när jag var liten och gick lite på Friskis och Svettis under gymnasiet, men inte mycket mer. Sedan gick jag upp ganska mycket i vikt när jag träffade min sambo, säger hon.

De som bor i grannskapet är vana vid att se Marie Snidare på sin cykel. Hon är ofta ute och kör, långa rundor.

Men när vi pratas vid har hon precis avslutat en yogakurs.

– Yoga är egentligen inte min grej men nu är jag fast, säger hon och skrattar.

De senaste åren har hennes träningsliv fullkomligt exploderat. Hon utmanar sig själv och testar nya saker. Men så har det inte alltid varit.

– Jag simmade när jag var liten och gick lite på Friskis och Svettis under gymnasiet, men inte mycket mer. Sedan gick jag upp ganska mycket i vikt när jag träffade min sambo.

Efter ett tag tröttnade Marie på övervikten och sofftillvaron och bestämde sig för att komma i form. Första steget blev att gå ner i vikt, vilket hon gjorde med hjälp av Viktväktarna.

Det är klart att jag har motivationsdippar ibland och hellre skulle lägga mig i soffan

Sedan kom träningen.

– Jag har alltid sagt att jag ska cykla Vätternrundan före 40. Men nu blev det i stället triatlon.

Anledningen var att hennes kompis Eva, som inte heller tränat speciellt mycket tidigare, ville testa. 

– Jag tror att det är en bra motivation, att hitta en träningskompis. Vi har båda fullspäckade scheman, så det här blev ett sätt att umgås. Det blev också ett sätt att hitta utmaningar ihop. Och vi har sporrat varandra.

Marie och Eva började träna för triatloncykel, löpning och öppen vattensimning. Till en början körde de kortare triatlonlopp, sprintdistanser, men sedan blev utmaningarna längre och större.

– När jag fyllde 40 cyklade vi på 12 timmar. Den här gången ska vi köra den på 8,5 timme. Det ska gå skitfort!

LÄS OCKSÅ: Experten: Så lätt bryter du dina dåliga vanor

Hur håller du din träningsmotivation uppe?

– För mig är det en sporre att anmäla mig till ett lopp. När jag väl betalat för det, då vill jag också få valuta för pengarna! Sedan är det så mycket roligare att göra något när man orkar. Jag har velat vara så förberedd som det går.

– Och att ha roligt under ett lopp, det är också en sporre!

Att gå vidare i utmaningarna är också ett sätt att hitta motivation.

– Först var det triatlon, sedan Tjejklassikern. Då hade jag aldrig åkt långfärdsskidor, men jag gav mig ut på rullskridskor.

Och nu har du börjat med yoga också?

– Jag hade testat flera gånger och höll på att somna. Men rätt som det var ramlade jag på ett pass med värmeyoga, helt utanför min strukturerade värld.

– Det är klart att jag har motivationsdippar ibland och hellre skulle lägga mig i soffan. Men jag vet ju att om jag gör något först, cyklar eller kör ett pass, då mår jag så mycket bättre efteråt. Dessutom rensar det stress.

– Och sedan njuter jag mer av att sitta i soffan efteråt!

Träningsexperten: Den bästa träningen är den som blir av!

Joelina Claesson Foto: Martin de la Foi

Att träna handlar om att må bra, få ny energi, bli starkare och tåla stress bättre. Ungefär som att sätta in pengar på banken.

Att börja träna handlar om att må bättre och orka mer. Att ha en kropp som klarar av livets påfrestningar. Det gör dig piggare, gladare och förbättrar självkänslan.

– Mitt mantra är ”keep it simple – för då blir det av!” säger Joelina Claesson, PT som också driver egna hälsoföretaget balansera-yoga.com.

– I början handlar det om att bara göra något. Allt är bättre än inget, och den bästa träningen är den som blir av!

– Tänk att du gör det för din egen skull. För att vara långsiktigt hållbar. För att må bättre inifrån och ut, för att få mer fysisk och mental motståndskraft. Som en livförsäkring eller ett sparkonto på banken, fast detta är i din egen kropp, din egen hälsa. Din egen livsinvestering.

Var också ärlig mot dig själv, och var realistisk

Vad är det första viktiga steget om jag vill komma i gång?

– Att hitta ditt varför. För någon kan det handla om att springa milen på en viss tid, för andra ”bara” må bra.

– Var också ärlig mot dig själv, och var realistisk. Tänk igenom när och hur du på ett naturligt sätt kan få in träning i ditt liv. Behöver du prioritera om för att få in det? Träning behöver planeras in för att bli av! Vilken träning kan vara bra att börja med för mig som är en soffpotatis?

Träningsexpertens bästa tips

• Sätt upp ”snälla” delmål och fira dem!

• Om du har en träningskompis, peppa varandra och dela framgångarna.

• Stanna upp och fundera på: Hur mår jag? Vilka hälsovinster känner jag av?

• Planera för avbrott. De kommer och det kan vara klokt att ha en åtgärdsplan. Gör en analys och se det som ett fram- steg och lärande på vägen i stället för ett misslyckande.

• Ser du det som en ”belöning” att när du är trött efter en tuff dag, hamna i soffan? Försök vända tanken och belöna dig med att ”Jag får ny energi av att träna, det håller mig frisk och stark långsiktigt”.

– Börja med att checka ditt nuläge av mat, träning, sömn, eventuella skador, relationer, fritid, arbete. Rita och skriv gärna in i en träningsdagbok eller i mobilen, det är kul att kunna gå tillbaka och se utvecklingen de dagar det är motigt.

– Jämför sedan nuläget med din målbild, och gör en planering med delmål längs vägen. Här kan en PT vara till god hjälp, men det går så klart bra att göra det på egen hand. Inventera också vad du behöver för att kunna starta – utan att göra det för komplicerat. Det kan vara att köpa skor, hitta en bra plats att träna på, gå med i en träningsgrupp eller köpa gymkort.

LÄS OCKSÅ: Expertens bästa råd: Så äter du nyttigare

Träning ger många hälsovinster

Nästa steg då?

– Planera kommande veckors träning i kalendern och tänk på att lägga in minst ett pass som du längtar till! Klokt är också att försöka variera och få in de fem grunder vi behöver för att hålla oss långsiktigt hållbara: styrka, kondition, rörlighet, balans/koordination och snabbhet/reaktion. Men alla fem delarna behöver inte vara med i varje pass. Kom ihåg att lägga in den viktiga återhämtningen.

Ditt bästa knep för att hålla uppe motivationen?

– Det är härligt om det känns kul att träna, att längta till ett pass. Det kommer att göra det enklare att hålla din träningsplan och på sikt uppfylla ditt mål.

Men det får inte bli en press att det måste vara kul! För vissa handlar träning bara om ”att göra”, som att borsta tänderna.

– Det vi enligt alla studier vet, och kan motivera, är att träning är bra för oss och ger oss många olika hälsovinster!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Halva priset på ToppHälsa! 5 nr för endast 139 kr. Köp nu!