Sofie, 43: Så lärde jag mig att älska löpning

“Förut tyckte jag att det var vedervärdigt”

För sju år sedan hatade Sofie Lantto allt vad löpning hette.

I dag har hon sprungit fjorton Iron man och älskar att springa.

Här är hennes bästa tips för att hitta löparglädjen.

Andra har också läst

1. Lär känna din kropp

– Förut så sprang jag alltid 3-5 kilometer och tyckte att det var vedervärdigt. Nu har jag insett att min kropp behöver några kilometer på sig innan den kommer i gång. Jag har lärt mig att ta det lite lugnt och sedan kan jag springa på.

2. Hitta din grej

– Jag hade en bild av att när man springer så springer man fem kilometer löpslinga eller sju kilometer till en mil. Nu har jag insett att jag kan springa rakt ut i skogen och då blir jag lycklig. Jag behöver inte springa på bana, jag behöver inte springa på asfalt utan jag kan springa rakt ut i skogen eller över ett berg. Där kan jag alltid springa hur långt som helst.

LÄS OCKSÅ: Stort test: 31 löparskor för dam och herr 

Sofie Lantto

Ålder: 43

Bor: Stockholm, ursprungligen från Gällivare.

Gör: Föreläsare, fotograf, formgivare, personlig tränare, triatlet.

Livsmotto: #LevFörFan

3. Dejta

– Ett av mina favoritpass är att dejta, dejta kompisar. Helst min syster. Vi bestämmer att vi ses innan frukost och så springer vi fem kilometer eller sju kilometer till ett kafé där vi äter frukost innan vi tar tåget tillbaka.

LÄS OCKSÅ: 8 knep för att komma i gång med träningen  

4. Löpträna

– Många går ju till en personlig tränare för att lära sig benböj eller styrketräning. Jag tycker man precis lika gärna kan gå till en personlig tränare och lära sig löpteknik. För hittar man några nycklar till bra teknik så blir det lättare och mer lustfyllt att springa.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här