Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING>Löpning

Publicerad 2 jan 2018 19:00

Sofie, 43: Så lärde jag mig att älska löpning

För sju år sedan hatade Sofie Lantto allt vad löpning hette.

I dag har hon sprungit fjorton Iron man och älskar att springa.

Här är hennes bästa tips för att hitta löparglädjen.

1. Lär känna din kropp

– Förut så sprang jag alltid 3-5 kilometer och tyckte att det var vedervärdigt. Nu har jag insett att min kropp behöver några kilometer på sig innan den kommer i gång. Jag har lärt mig att ta det lite lugnt och sedan kan jag springa på.

2. Hitta din grej

– Jag hade en bild av att när man springer så springer man fem kilometer löpslinga eller sju kilometer till en mil. Nu har jag insett att jag kan springa rakt ut i skogen och då blir jag lycklig. Jag behöver inte springa på bana, jag behöver inte springa på asfalt utan jag kan springa rakt ut i skogen eller över ett berg. Där kan jag alltid springa hur långt som helst.

LÄS OCKSÅ: Stort test: 31 löparskor för dam och herr 

3. Dejta

– Ett av mina favoritpass är att dejta, dejta kompisar. Helst min syster. Vi bestämmer att vi ses innan frukost och så springer vi fem kilometer eller sju kilometer till ett kafé där vi äter frukost innan vi tar tåget tillbaka.

LÄS OCKSÅ: 8 knep för att komma i gång med träningen  

4. Löpträna

– Många går ju till en personlig tränare för att lära sig benböj eller styrketräning. Jag tycker man precis lika gärna kan gå till en personlig tränare och lära sig löpteknik. För hittar man några nycklar till bra teknik så blir det lättare och mer lustfyllt att springa.