Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Hälsoliv i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
Träning har positiva effekter på hjärnan. Och det behövs inte särskilt mycket för att nå resultat.
Träning har positiva effekter på hjärnan. Och det behövs inte särskilt mycket för att nå resultat.
Träning har positiva effekter på hjärnan. Och det behövs inte särskilt mycket för att nå resultat.
1 AV 2
2 AV 2
Träning har positiva effekter på hjärnan. Och det behövs inte särskilt mycket för att nå resultat.
Foto: drazen_zigic / 465695655

Snabba träningsknepet som boostar ditt humör

Det finns ett enkelt träningsknep som både boostar ditt humör och får dig att känna dig mer välmående, visar ny forskning.

Knepet kan också ha positiva effekter för hjärnan när det handlar om att hantera stress.

Hannes Lännerholm

Just nu kan det kännas extra tradigt att ge sig ut på en springtur. Men faktum är att du inte behöver röra dig särskilt länge för att nå positiva effekter.

En ny studie, publicerad i tidskriften Nature, visar att du endast behöver springa måttligt i tio minuter för att må bättre, rapporterar Stylist

Forskarna bad deltagarna att springa på ett löpband i tio minuter och endast utnyttja hälften av sin maxkapacitet, vilket motsvarar en ganska måttlig intensitet. De fann då en markant ökning i välmåendet hos deltagarna samt en ökad aktivitet i den främre delen av hjärnans pannlob – ett område som förknippas med hjärnans humörreglering och stresshantering, skriver nyhetssajten. 

”Träning som gynnar humöret”

Även om studien bara använde sig av 26 deltagare, ger det forskarna en fingervisning på hur träning förbättrar vårt humör utöver att bara frigöra endorfiner. Det är en av de första studierna som överväger hur mycket, eller hur lite, som vi människor behöver för att uppnå denna positiva effekt av att springa.  

Medskicket från studien är att vi inte behöver ta några långa löpturer eller hårda träningspass i vinterkylan för att boosta humöret. En tio minuters löptur i måttligt tempo räcker helt enkelt. 

”Löpning kan betraktas som en träning som gynnar humöret, vilket är en viktig faktor för att hålla fast vid träningen”, konstaterar forskarna enligt Stylist. 

Alltså, ett bättre humör i det korta loppet kommer att ge bättre resultat i det långa loppet.