Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING>Löpning

Publicerad 11 maj 2017 11:51

Så maxar du dina löptider - utan att ens försöka

Får du alltid samma tid på löprundan?

Får du alltid samma tid på löprundan?

1/2

Foto: Getty Images

Här kommer lite "tjuvknep" du kan ta till nästa gång du vill maxa din tid!

Här kommer lite "tjuvknep" du kan ta till nästa gång du vill maxa din tid!

2/2

Foto: Getty Images

Får du alltid samma tid på löprundan?

Med ökad styrka och teknik kommer du förstås långt, men det finns ytterligare några "tjuvknep" du kan ta till för att maxa din tid.

Enligt sajten Lifehacker krävs nästan ingen ansträngning alls.

Välj en kylig dag

Visst är det skönt att ta en löptur när solen gassar och fåglarna sjunger. Men är du sugen på en bra tid: Ju kyligare desto bättre! Enligt flera studier gör löpare sina bästa tider mellan 7 och cirka 20 grader Celsius. Kroppen kan lättare undvika överhettning vid lägre temperaturer.

LÄS OCKSÅ: Löparknä, meniskskada och 3 andra löparskador 

Undvik toppar och dalar

Även om en tuff uppförsbacke följs upp av en skön nedförsbacke kommer du tappa tid. Välj en runda eller ett lopp som är så flat som möjligt.

Göm dig bakom någon annan

När du rör dig snabbt framåt kommer det bildas vindmotstånd. Detta är särskilt tydligt inom cykling och bilracing, men kan appliceras även även på löpning. Så är du riktigt slug så tar du rygg på en tävlingskonkurrent eller en springkompis så får de ta smällen.

Ta hjälp av andra

Även psykologiskt tjänar du på att ha folk omkring dig. Om du ser att andra klarar av att hålla en viss fart så kommer det hjälpa dig att göra samma sak. Det är precis som när du löptränar med en liiiite snabbare kompis. Många gånger springer vi snabbare än vid trodde var möjligt jämfört med när vi springer själva.

LÄS OCKSÅ: Det här får dig ut i löpspåret – även om det är dåligt väder 

Drick vatten (men stanna inte för det)

Vatten är viktigt för att inte bli uttorkad. Men försök att inte tappa fart när du dricker. Under ett lopp är det vanligt att glada volontärer skickar med muggar utan att du behöver stanna. Springer du på egen hand kan ett vattenbälte vara en utmärkt idé för att hålla H20-nivåerna uppe.

LÄS OCKSÅ: Löparglädje med Annika Sjöö: Rätt klädd för löprundan 

Ta inte fler steg än du behöver

Väldigt få löprundor innebär en enda lång raksträcka. Det kommer nästan alltid finnas kurvor och allehanda kringelikrokar. Se till att hålla dig på rätt sida vägen när det svänger för att minimera antalet steg du behöver ta.

Välj rätt skor

Sist men inte minst: Skorna. Rätt skor är extremt viktigt när du springer. Det kan krävas att du provar dig fram för att hitta några som du är bekväm med. Eller så vänder du dig till ett löplabb som individanpassar. Kom också ihåg att anpassa dina skor efter terräng och byt med jämna mellanrum när de blir slitna eller tappar dämpning.