Så gör du löpningen lätt och rolig

PT-Erika tipsar: Släpp kraven och spring

Svårt att hitta motivationen i löpspåret?

Träningsexperten Erika Kits Gölevik tipsar om hur du gör löpningen till något kravlöst och kul.

Lämna tidtagaruret hemma, ge dig ut i skogen och spring som Ronja Rövardotter.

Att klocka sig själv, mäta puls och hålla koll på hur långt man springer kan vara motiverande för somliga, medan andra bara känner sig stressade. 

Erika Kits Gölevik

Varje vecka delar Hälsolivs träningsexpert Erika Kits Gölevik med sig av tips, motivation och inspiration inom träning och hälsa på Hälsoliv.se.

Gör: Personlig tränare och yogalärare med helhet i fokus.

Erikas motto: "Rör dig som du vill känna dig"

Så ska det inte behöva kännas. Hälsolivs PT Erika Kits Gölevik tycker att träning ska vara mer än prestation – det ska vara roligt. 

När Erika "Ronja Rövardotter-springer" lämnar hon kraven och tidtagaruret hemma och ger sig ut i skogen. 

– Jag tycker om att se på löpning som något som rensar huvudet, säger hon.

Och vad passar då bättre än tur i skogen? Forskning visar nämligen att bara att vistas i skogen är toppen för knopp och kropp. Bland annat kan en halvtimmes skogspromenad i veckan minska risken att drabbas av depression.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + varma tights från Röhnisch. Köp nu!