Så ska du springa för att kroppen ska må bäst

Löparglädje med Annika Sjöö: Teknik

Va? Är det inte bara att ge sig ut och springa?

Nej, för att bli en bra löpare och slippa skador gäller det att ha rätt teknik.

Här visar Annika Sjöö några enkla saker som du bör tänka på i spåret.

Det här Annika Sjöö

Namn: Annika Sjöö.

Yrke: Inspiratör, bloggare och föreläsare inom kost, hälsa och träning. Tidigare dansare i TV4-programmet "Let's dance", där hon 2009 tog hem segern ihop med Magnus Samuelsson.

Ålder: 35.

Bor: I Öjersjö utanför Göteborg.

Familj: Maken Michael, 38, och sonen Kelvin, 6.

Aktuell: I tv-serien "Löparglädje ned Annika Sjöö" på Expressen Hälsoliv, samt med boken "Paleo 30 dagar".

Kanske har du redan sett tredje och fjärde delen av Hälsolivs tv-serie "Löparglädje med Annika Sjöö"? Du har gett dig ut i spåret, men inte riktigt fått till det?

Ta då en titt på femte avsnittet, där den tidigare "Let's dance"-dansaren och träningsproffset visar några enkla tekniksaker, som kommer att underlätta din löpning. Framför allt bör man tänka på hur man springer för att slippa få ont.

Hon demonstrerar till exempel hur man ska pendla med armarna och sätta i fötterna för att komma snabbt framåt. Här finns en massa olika teknikskolor, men några rörelser är grundläggande.

Och vad ska du göra när du börjar bli trött?

Kolla klippet så får du veta.

LÄS MER: Löparglädje med Annika Sjöö: Gå eller springa?

LÄS MER: Löparglädje med Annika Sjöö: Första veckan

LÄS MER: 10 coola träningsbloggar du borde följa