Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING>Löpning

Publicerad 23 maj 2016 09:00

Löparglädje med Annika Sjöö: Så undviker du skador

Ta hjälp av en sockerbit för att undvika skador när du springer.

Men nej, inte DEN sockerbiten.

Här visar Annika Sjöö en övning som trots sitt vilseledande namn är supernyttig för knäna.

Hur ofta hör man inte talas om folk som överansträngt eller skadat ett knä i löpspåret? Ibland lindrigt, ibland för en lång tid framöver.

Knäskador är vanligt, i synnerhet bland nya eller ivriga löpare som kanske har dålig koll på teknikdelen eller springer för ofta eller långt för sitt eget bästa.

För att slippa ge upp löpningen eller hamna hos naprapat i flera månader bör man därför skydda sig redan från början, genom att stärka upp musklerna runt knäna. Och det går att göra relativt enkelt.

I det nionde avsnittet av tv-serien "Löparglädje med Annika Sjöö" får du veta att allt du behöver är ett gummiband och en stolpe.

Kolla på klippet för ytterligare instruktioner!

 

LÄS MER:

Löpband

Intervallträning

Komma vidare

Teknik

Gå eller springa?

Första veckan