Så tränar du löpning inomhus

Löparglädje med Annika Sjöö: Löpband

Att springa på löpband kan ju verka dumt när naturen lockar med grönska och friskt syre?

Men faktiskt finns det fördelar med att förlägga träningen inomhus ibland.

Till exempel när du ska köra intervaller.

Intervallträning är utmärkt om man snabbt vill förbättra sin kondition och spetsa sitt personbästa. Genom att upprepade gånger springa jättefort i några sekunder, för att sedan vila helt, övar man upp kroppens syreupptagningsförmåga och får bättre flås.

Men utomhus är det lätt hänt att man fuskar, varför många föredrar att köra intervaller inomhus. Till exempel Annika Sjöö, som tränar distanslöpning ute och intervallöpning på löpband.

Intervaller – så kan du lägga upp det

Och i åttonde avsnittet av tv-serien "Löparglädje med Annika Sjöö" visar den tidigare Let's dance-dansaren och träningsexperten hur man går till väga på löpbandet: både teknikmässigt och i fråga om upplägg. Hur man tar tag med händerna på sidan och hoppar av mitt i ett snabbt tempo, till exempel.

Hon berättar också hur du kan använda din favoritmusik för att göra passet både effektivare och roligare.

Kolla på klippet - och glöm inte lurarna nästa gång du går till gymmet.

 

LÄS MER:

Intervallträning

Komma vidare

Teknik

Gå eller springa?

Första veckan

Det här är Annika Sjöö

Namn: Annika Sjöö.

Yrke: Inspiratör, bloggare och föreläsare inom kost, hälsa och träning. Tidigare dansare i TV4-programmet "Let's dance", där hon 2009 tog hem segern ihop med Magnus Samuelsson.

Ålder: 35.

Bor: I Öjersjö utanför Göteborg.

Familj: Maken Michael, 38, och sonen Kelvin, 6.

Aktuell: I tv-serien "Löparglädje ned Annika Sjöö" på Expressen Hälsoliv, samt med boken "Paleo 30 dagar".

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + hårvård från Idun Minerals. Köp nu!