Bästa sättet att få ner tiden på milen

Löparglädje med Annika Sjöö: Intervallträning

Du har fått in tekniken och känner dig ganska bekväm i spåret.

Men vad ska du göra för att förbättra din tid?

Kolla tv-klippet där Annika Sjöö förklarar hur löpintervaller vässar konditionen ytterligare.

Det behöver inte vara ett självändamål, men det ÄR kul att förbättra sitt personbästa i spåret. Även om det bara handlar om några sekunder. Men när man sprungit ett tag, och kanske fastnat i en bekväm rutin, krävs ofta en explosiv insats för att spetsa konditionen och därmed också sitt rekord.

Och det är här så kallade löpintervaller kommer in i bilden. För genom att springa det fortaste man kan en begränsad tid, och sedan vila ungefär lika länge, övar man upp kroppens syreupptagningsförmåga och får nästan omedelbart ett bättre flås. Det i sin tur gör att man orkar mer nästa gång man ger sig ut för att knäcka några kilometer eller en mil.

"Löparglädje med Annika Sjöö" - avsnitt 5

I sjunde avsnittet av tv-serien "Löparglädje med Annika Sjöö" får du veta hur många sekunder eller minuter som är lagom att maxa – och vad intervallträning gör för resten av din hälsa.

Den tidigare "Let's dance"-profilen tillika träningsexperten varnar också för att inte köra intervaller för ofta. Det sliter nämligen hårt på kroppen.

 

LÄS MER: 

Komma vidare

Teknik

Gå eller springa?

Första veckan

Det här är Annika Sjöö

Namn: Annika Sjöö.

Yrke: Inspiratör, bloggare och föreläsare inom kost, hälsa och träning. Tidigare dansare i TV4-programmet "Let's dance", där hon 2009 tog hem segern ihop med Magnus Samuelsson.

Ålder: 35.

Bor: I Öjersjö utanför Göteborg.

Familj: Maken Michael, 38, och sonen Kelvin, 6.

Aktuell: I tv-serien "Löparglädje ned Annika Sjöö" på Expressen Hälsoliv, samt med boken "Paleo 30 dagar".