Så kommer du igång med löpningen

Löparglädje med Annika Sjöö: Hitta motivationen

Dags för semester?

Packa ner springskorna!

Löpning är en fantastisk träningsform – eftersom den går att utföra närsomhelst varsomhelst.

Här berättar Annika Sjöö hur du hittar motivationen.

Har du också funderat över varför alla helt plötsligt dyrkar joggingrundor i ottan, skannar annonser för löparskor på rea och anmäler sig till halvmaror både i Sverige och utomlands? Enligt hälsoexperten Annika Sjöö är svaret enkelt: löpning är en fantastisk träningsform.

Att springa är enkelt, effektivt och du kan göra det närsomhelst, varsomhelst. På så vis behöver du aldrig ta ett ofrivilligt träningsstopp: du kan ge dig ut på en löprunda under semestern, jobbresan eller på hemmaplan.

Löparglädje med Annika Sjöö - 10 avsnitt

Men hur hittar man motivationen om man aldrig ägnat sig åt löpning förut? Till att börja med bör man definiera för sig själv VARFÖR man vill börja springa.

I premiäravsnittet av Hälsolivs tv-serie "Löparglädje med Annika Sjöö" ger den tidigare "Let's dance"-dansaren tips på hur du förbereder dig mentalt, oavsett om målet är att få egentid, komma i form eller klara ett lopp.

I ytterligare nio klipp får du sedan råd om hur du undviker skador, samt maximerar och varierar löpträningen.

LÄS OCKSÅ:

10 coola träningsbloggar du borde följa

Paleo – må bättre och gå ner i vikt på 30 dagar

Det här Annika Sjöö

Namn: Annika Sjöö.

Yrke: Inspiratör, bloggare och föreläsare inom kost, hälsa och träning. Tidigare dansare i TV4-programmet "Let's dance", där hon 2009 tog hem segern ihop med Magnus Samuelsson.

Ålder: 35.

Bor: I Öjersjö utanför Göteborg.

Familj: Maken Michael, 38, och sonen Kelvin, 6.

Aktuell: I tv-serien "Löparglädje ned Annika Sjöö" på Expressen Hälsoliv, samt med boken "Paleo 30 dagar".

Aktuellt just nu