Så ska du lägga upp springandet i början

Löparglädje med Annika Sjöö: Gå eller springa?

Känner du dig misslyckad när du stannar upp i löpningen och går i stället?

Sluta genast upp med det!

Enligt löpproffset Annika Sjöö är det tvärtom gynnsamt att varva joggning med gång.

Det här Annika Sjöö

Namn: Annika Sjöö.

Yrke: Inspiratör, bloggare och föreläsare inom kost, hälsa och träning. Tidigare dansare i TV4-programmet "Let's dance", där hon 2009 tog hem segern ihop med Magnus Samuelsson.

Ålder: 35.

Bor: I Öjersjö utanför Göteborg.

Familj: Maken Michael, 38, och sonen Kelvin, 6.

Aktuell: I tv-serien "Löparglädje ned Annika Sjöö" på Expressen Hälsoliv, samt med boken "Paleo 30 dagar".

I tredje avsnittet av Hälsolivs tv-serie "Löparglädje med Annika Sjöö" berättade den tidigare "Let's dance"-dansaren och träningsexperten vad man ska tänka på INNAN man ger sig ut i löpspåret som novis. I del 4 förklarar hon hur man, väl där ute, undviker att gå ut för hårt.

Som entusiastisk nybörjare är det lätt att springa för långt eller för fort, eftersom man inte vet eller känner efter hur kroppen reagerar. Det kan i värsta fall göra att man skadar sig redan efter några pass.

Så vad är då Annikas råd? Jo, att under de första rundorna varva löpning med gång. Och nej, du är inte en latmask om du stannar upp i spåret för att promenera en stund. Tvärtom så är det smart: kolla på filmen så förstår du varför.

LÄS OCKSÅ: Löparglädje med Annika Sjöö: Första veckan

LÄS OCKSÅ: 10 coola träningsbloggar du borde följa