Så ska du lägga upp träningen i början

Löparglädje med Annika Sjöö: Första veckan

Vill du också kunna springa utan att bli trött, uttråkad och få ont?

Kanske testa ett av de där sommarloppen som alla pratar om?

I Hälsolivs nya tv-serie "Löparglädje med Annika Sjöö" får du hjälp att komma i gång - av ett riktigt proffs.

Kolla här.

Det här Annika Sjöö

Namn: Annika Sjöö.

Yrke: Inspiratör, bloggare och föreläsare inom kost, hälsa och träning. Tidigare dansare i TV4-programmet "Let's dance", där hon 2009 tog hem segern ihop med Magnus Samuelsson.

Ålder: 35.

Bor: I Öjersjö utanför Göteborg.

Familj: Maken Michael, 38, och sonen Kelvin, 6.

Aktuell: I tv-serien "Löparglädje ned Annika Sjöö" på Expressen Hälsoliv, samt med boken "Paleo 30 dagar".

Annika Sjöö är den tidigare "Let's dance"-dansaren som numera ägnar sig helhjärtat åt kost, hälsa och träning. Till exempel har hon gett ut två receptböcker baserade på paleo-dieten - och en träningsbok om hur man formar kroppen på ett sunt sätt.

LÄS OCKSÅ: Paleo – må bättre och gå ner i vikt på 30 dagar

Och nu syns hon alltså hos Hälsoliv i en tv-serie om 10 filmer, som ska hjälpa dig att bli en smart löpare. Med enkla instruktioner och tips får du lära dig hur du klarar av att springa flera kilometer på raken - och behålla lusten hela vägen.

I tredje avsnittet berättar Annika hur man kommer i gång med första löpveckan. Vad man ska tänka på när man väl införskaffat bra springkläder och känner sig redo att ge sig ut i spåret.

Det är nämligen lätt att göra nybörjarfel, så låt ett proffs guida dig i början.

I klippet får du bland annat veta hur många pass du ska satsa på, hur fort de ska gå och hur du ska tänka kring maten.

LÄS OCKSÅ: 10 coola träningsbloggar du borde följa