Vill du börja springa? Här är löpexperten Johan Steenes bästa tips för att komma igång

Johan, 46: Så förändrade löpningen mitt liv

Det är aldrig för sent för att börja.

Efter en stillasittande tillvaro hittade Johan Steene löpningen i 30-årsåldern.

I dag är han ultralöpare som springer 68 timmar i sträck.

– Men hade jag vetat vad som krävdes för att ta mig dit jag är nu så hade jag aldrig börjat, säger han till Hälsoliv.

Här är hans bästa råd för att komma i gång och hålla fast vid din nya vana.

Snöra på skorna, hitta närmaste lyktstolpe och spring till nästa. Klart.

Svårare än så behöver det inte vara. Nästa gång kanske du rentav klarar två?

I oktober 2018 slog Johan Steene, 45, världsrekord. Efter att ha sprungit 455,9 kilometer på 68 timmar stod han ensam kvar i extremtävlingen ”Big Dog's Backyard Ultra” i Bell Buckle, Tennessee.

Bedriften är närmast omöjlig att ta in och bara en i raden av framgångar, men det blir kanske en extra exceptionell med tanke på hur annorlunda Johans liv såg ut för bara 10-12 år sedan.

Då jobbade han på kontor, reste mycket och gick på oändliga kundmöten. Ett mycket stillasittande liv med andra ord.

– Den typen av liv där man rör sig alldeles för lite och lever väldigt osunt. Lite sömn och mycket jobb, säger han till Hälsoliv.

Korta träningspass var nyckeln

Vändningen kom när bästa kompisen Jonas anmälde honom till tävlingen ”En svensk klassiker” – en kombination av Vasaloppet, Vätternrundan, Vansbrosimningen och Lidingöloppet.

Löpningen skrämde honom mest. Johan led av löparknä sedan tidigare och hade helt gett upp på den typen av motion. Men korta träningsrundor, tre kilometer åt gången, visade sig vara ett framgångskoncept.

Foto: Christian Ghazal

– Det gjorde inte ont och jag kände ingen blodsmak i munnen, det var inte så jobbigt och inte så mycket ångest som jag trodde.

– Och efteråt gav det en effekt på mitt välbefinnande, jag blev en gladare person.

Johan Steene

Ålder: 45

Familj: Fru, två barn 14 och 11

Bor: Södermalm i Stockholm

Gör: VD på Teqnion AB

Framgångar/meriter:

Världsrekord i Backyard Ultra 2018, 68 varv/timmar 

VM-brons i 24 timmars-löpning 2017, nordiskt rekord (266 515 meter)

Vinnare av Transpyrenea 2016 (866 km)

Vinnare av Transomania 2014 (300 km) 

Spola fram tio år och tre kilometer har växt till hundratals. I dag är det en passion snarare än något nödvändigt ont.

– Men hade jag vetat vad som krävdes för att ta mig dit jag är nu så hade jag aldrig börjat. Det hade varit en för hög tröskel.

Sänk kraven och sluta jämför dig med andra

Och det är en viktig poäng menar Johan. Rörelse och fysisk aktivitet är livsviktigt för att vi ska fungera, därför är det viktigare att göra NÅGOT hellre än INGET. Du behöver inte komma hem med andan i halsen och blodsmak i mun för att det ska räknas.

– Det är jätteviktigt. När jag försöker inspirera personer som inte motionerar vill jag verkligen trycka på att du inte behöver ge dig ut och springa sju kilometer. Ta på dig kläderna och gå ut. Spring mellan två lyktstolpar, sen kan du gå resten. Klart, säger han och fortsätter:

– Nästa vecka, om du känner för det, kan du testa att springa två lyktstolpar i stället. Någonstans måste man börja.

Börja smått och sätt inte för höga krav. Slopa all press och sluta jämföra dig med andra. Det handlar om dig och ditt välbefinnande. Kroppen kommer sannolikt säga ifrån till en början, det är helt normalt, särskilt om du som Johan börjar senare i livet. Men mycket sitter i psyket. Enligt Steene kan alla springa långt, om de vill. Oftast är det huvudet snarare än kroppen som försöker hindra dig.

LÄS OCKSÅ: 4 skäl: Därför ska du träna för hjärnan

Vad gör du själv när du hamnar i en svacka? När kroppen vill ge upp och huvudet skriker?

– Jag försöker vara i nuet. Det låter banalt, men fungerar. Skulle jag tänka ”Jag ska springa så här i två dagar till” är det nog bara att kliva av och ta första bäst taxi hem. Jag springer här och nu, kanske till nästa linje som är målad i gatan. Jag tänker inte på vad som händer sen.

Johan Steenes bästa tips för att komma i gång

• Sätt inte för höga krav på dig själv. All rörelse räknas. Orkar du inte springa? Gå! Du har inget att skämmas för.

• Gå inte ut för hårt. Jogga inte värre än att du vill ta en tur i morgon också.

• Träna med sällskap. Med en kompis vid sin sida blir det mesta roligare. Att jogga i ett tempo där båda kan prata kan vara en bra måttstock.

• Transportjogga. Har du möjlighet att jogga/promenera till och från jobbet? Skaffa en bra ryggsäck och kör! Bra sätt att få in motion i vardagen när schemat är fullt.

• Spring efter GPS. Att samla in tydliga data på hur mycket du rör på dig är ett bra redskap för motivation. Ibland räcker det med ett extra varv runt kvarteret för att komma upp i nästa hela kilometer.

• Skriv träningsdagbok. Ett sätt att mäta framgång och motivera dig själv. Du kan följa din utveckling när du väl kommit i gång.

• Spring i nuet. Tänk inte på hur långt du har kvar till du är framme. Fokusera på nästa minimala delmål. Ta dig till nästa lyktstolpe. Sätt ett nytt delmål.

Löpningen förändrade livet

Vilken är den största förändringen du har upplevt efter att du började röra på dig?

– Efter ett tag började jag bli mindre bitter. Jag var till 80 procent en bitter människa och stod för det. Så jävla töntigt. Vad är det för liv? Jag började bli glad i stället och både fick och kunde ge energi till min omgivning. Då blir tillvaron härligare.

Inom ultralöpning finns ett viktigt kärnuttryck, ”Älska svårt”, och enligt Johan går det att applicera på många olika delar av livet.

Han menar att om vi tvingas kämpa för att åstadkomma någonting så kommer vi också njuta djupare än om vi bara har det bra hela tiden. När vi rör på oss fylls kroppen dessutom av belöningshormoner som säger ”Vad bra du är som rör på dig!”.

– Det är en illusion att vi mår bäst av att bara ha det bra hela tiden. Jag tror man blir en lyckligare människa när det finns ett motstånd som följs av en belöning.

– Så passa på att älska när det går emot. För det blir det så himla skönt när det är klart.

Bara att sätta i gång med andra ord, tre långsamma kilometer i taget.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + varma tights från Röhnisch. Köp nu!