ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Experten: Ät rätt – före, under och efter loppet

Publicerad 18 maj 2017 19.00
Hälsoliv>TRÄNING>Löpning
Det där loppet närmar sig med stormsteg. Men hur ska man ladda upp? Ska man försöka få i sig något UNDER loppet? Och är det okej att äta kexchoklad efteråt? Träningsinspiratören Annika Sjöö svarar.

Det där loppet närmar sig med stormsteg. Men hur ska man ladda upp? Ska man försöka få i sig något UNDER loppet? Och är det okej att äta kexchoklad efteråt? Träningsinspiratören Annika Sjöö svarar.

1/3

Foto: Getty images

Annika Sjöö.

Annika Sjöö.

2/3

Foto: Markus Holm/Amplifyphoto

Själv brukar Annika Sjöö äta frukost och lunch som vanligt, beroende på starttid.

Själv brukar Annika Sjöö äta frukost och lunch som vanligt, beroende på starttid.

3/3

Foto: Getty images

Annika Sjöö kallar sig hellre glädjelöpare än löpproffs.

Hon springer ofta, men inte alltid med krav på prestation.

Längs vägen har hon lärt sig hur man bör äta i samband med ett längre lopp.

Kort sammanfattning: krångla inte till det.

Låt oss börja med att definiera vad ett "längre lopp" är. Enligt Annika Sjöö, den tidigare "Let's dance"-dansaren som sadlade om till träningsinspiratör och kostrådgivare, rör det sig om rundor på mer än en mil.

Men även fem kilometer är en bedrift, och många amatörlöpare vill veta hur de bör tänka kring maten inför och efter ett lopp. Hur laddar man bäst så att man orkar ända i mål? Hur undviker man håll och andra fysiska besvär längs vägen?

LÄS OCKSÅ: Det här äter kostexperterna själva till frukost 

Före loppet: vatten och resorb

Annika Sjöö tycker inte att det finns anledning för någon som löptränar på hobbynivå att "kolhydratladda" eller ägna sig åt annan systematisk matplanering. Hennes främsta råd: ät precis som vanligt.

– Om man är känslig i magen eller inte brukar springa så långt kan man drabbas av så kallad löparmage, vilket innebär att man måste gå på toa under loppet. Tarmarna rör sig mer än vanligt och till exempel sportdryck kan ställa till det.

– För att undvika sådana missöden bör man enbart ladda med mat och dryck som kroppen är van vid och låta bli att ändra sin kost i sista stund. Se till att ha druckit mycket vatten dygnet innan och ta en resorb samma dag.

SE OCKSÅ: Löparglädje med Annika Sjöö – alla avsnitt 

Ett större mål senast två timmar före start

Själv brukar Annika Sjöö äta frukost och lunch som vanligt, beroende på starttid. Hur sent före loppet man kan stoppa i sig något är individuellt, men hennes egen strategi ser ut så här:

– Om jag till exempel springer Göteborgsvarvet halv tre så äter jag en stadig frukost, lunch vid tolv och så tar jag en banan någon halvtimme innan det börjar. Under själva loppet dricker jag bara vatten.

  LÄS OCKSÅ: Konditionsträning: Allt om löpning och löpteknik 

Efter loppet: salta nötter

Väl i mål brukar hon skippa kexchokladen som erbjuds och istället låta magen vila 20-30 minuter innan hon fyller på med ny energi. Och då blir det snarare salta nötter, eftersom kroppen behöver salt efter att ha svettats och förlorat vätska.

–  Efter några timmar äter jag middag som vanligt, det fungerar utmärkt för mig. Men vissa kanske måste ha något "större" direkt, och allt beror såklart på hur långt man springer.

ANNONS

Relaterat