1 av 3 Foto: Tjejmilen.se
2 av 3 Foto: Tjejmilen.se
Kaptensudden, Djurgården.
3 av 3: Kaptensudden, Djurgården. Foto: Tjejmilen.se

Allt du behöver veta inför Tjejmilen

Tjejmilen 2020 äger rum den 29 augusti och den första startgruppen sticker redan 13.00.

Här hittar du allt du behöver veta, inklusive karta över banan, starttider och några sista peppande ord inför det stora loppet.

Vill du springa längre finns även halvmaran "Tjejmilen 21k" som äger rum redan 25 april

Lycka till!

Den 19 augusti 1984 inträffade något vid tillfället helt nytt i Sverige. Alla svenska löptävlingar dominerades då av män och gick alltid ut på att tävla mot varandra.

Men så dök Tjejmilen upp där tävlingsmomentet tonades ner och kvinnorna hamnade i fokus.

Evenemanget nådde stora framgångar.

Nu går tävlingen av stapeln för 37 året i rad.

Om du läser det här innan den 23 augusti kan du fortfarande anmäla dig till en av de två klasserna, "Fun run" eller "Tidtagning". Du kan även köpa inträde på plats fram till 29 augusti.

Priserna varierar mellan 325 kronor som billigast och 545 som dyrast beroende på när du bokar och vilken klass du väljer.

Tjejmilen 2020 - karta över banan - start till mål

Årets evenemang drar igång den 29 augusti och både start och mål sker vid Filmhuset på Gärdet. Efter 7 kilometer dyker banans enda större backe upp.

Sammanlagt finns fyra vätskestationer.

Om du behöver en extra push innan det är dags bör du spana in Annika Sjöö:s löparskola där hon ger tips om allt från löpteknik till motivation

Nedan hittar du en karta över hela banan.

Tjejmilen 2020 Foto: https://tjejmilen.se/tjejmilen/

En större version av kartan hittar du HÄR.

Lilla & Minsta Tjejmilen

Alla tjejer mellan 5 och 13 år kan delta i Lilla Tjejmilen. För barn mellan 0-5 finns Minsta Tjejmilen. Båda äger rum 29 augusti klockan 10.00. Banan för Lilla Tjejmilen är 1,5 kilometer lång, för flickor mellan 5 och 6 år är banan 400 meter.

Minsta Tjejmilen är 200 meter lång och öppen även för pojkar.

Tjejmilen 21K

Några månader innan Tjejmilen, närmare bestämt den 25 april, äger halvmaran Tjejmilen 21K rum i Stockholm. Banan går runt södra Djurgården. Antingen springer du hela loppet själv eller i den så kallade duo-klassen där du och en vän kan springa lite var. Du måste vara född senast 2002 för att delta. Maxtid är 3 timmar.

Alla startgrupper Tjejmilen

Sammanlagt har Tjejmilen 12 olika startgrupper där 1-4 reserveras för de snabbaste löparna. Övriga tar plats i startgrupp 5-12 där du kan välja mellan Tidtagning och Fun Run-klass. Första start sker 13.00.

Enligt Tjejmilen.se ser riktlinjerna för respektive startgrupp ut så här:

Startgrupp 1

• Du har sprungit Tjejmilen eller annat 10 km-lopp under 53 minuter

• Du har sprungit 5 km-lopp under 24 minuter

• Du har sprungit halvmaraton under 1 timme och 55 minuter

• Du har sprungit maraton under 4 timmar och 5 minuter.

Startgrupp 2

• Du har sprungit Tjejmilen eller annat 10 km-lopp under 57 minuter

• Du har sprungit 5 km-lopp under 26 minuter

• Du har sprungit halvmaraton under 2 timmar

Startgrupp 3

• Du har sprungit Tjejmilen eller annat 10 km-lopp under 59 minuter

• Du har sprungit 5 km-lopp under 27 minuter

• Du har sprungit halvmaraton under 2 timmar och 5 minuter

Startgrupp 4

• Du har sprungit Tjejmilen eller annat 10 km-lopp under 60 minuter

• Du har sprungit 5 km-lopp under 28 minuter

• Du har sprungit halvmaraton under 2 timmar och 5 minuter

Startgrupp 5

• Du klarar Tjejmilen på 61 minuter eller snabbare och springer eller joggar hela vägen.

Startgrupp 6

• Du klarar Tjejmilen på 61 minuter eller snabbare och springer eller joggar hela vägen.

Startgrupp 7

• Du klarar Tjejmilen på 62 minuter eller snabbare och springer eller joggar hela vägen.

Startgrupp 8

• Du klarar Tjejmilen på 62 minuter eller snabbare och joggar hela vägen.

Startgrupp 9

• Du klarar Tjejmilen på 62 minuter eller snabbare och joggar hela vägen.

Startgrupp 10

• Du klarar Tjejmilen på 65 minuter eller snabbare och joggar hela vägen.

Startgrupp 11

• Du klarar Tjejmilen på 70 minuter eller snabbare och promenerar delar av banan.

Startgrupp 12

• För dig som vill ta dig fram i din egen takt. Du kan promenera hela banan och gåstavar och barnvagn är tillåtet.

Tjejmilen: Resultat 2019

Förra årets vinnare blev Hanna Lindholm med tiden 34:11 minuter. Tvåa kom Malin Starfelt.

4 tips inför Tjejmilen:

1. Höj tempot
Det är svårt att springa rätt när det går sakta, säger Malin Ewerlöf. Det blir helt enkelt inte naturligt att springa längre fram på foten eller att lyfta knäna. Vid låga farter är det inte lika viktigt att springa tekniskt rätt, men försök tänka på att aktivera musklerna i mage och rygg.
2. Var lätt på foten
Det ska inte låta som när Bockarna Bruse klampar över bron när du sätter ned foten. Undvik att trampa i hårt med hälen, eller att springa på hela foten. Håller du ett hyfsat löptempo ska du försöka komma fram på framfoten. Det ger automatiskt ett lyft i löpningen. Du kommer uppåt och får en lättare känsla, säger Malin Ewerlöf.
3. Sitt inte!
Har du för låg tyngdpunkt är det lätt att bli sittande i löpningen, vilket frestar på höfter och lår.
4. Rak, stolt hållning
- Tänk på att försöka ha stark mage och rygg så att du får en rakare och starkare hållning. Det hjälper för att ge ett bättre löpsteg, säger Malin Ewerlöf.

Källa: HÄR.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande