Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING>Löpning

Publicerad 30 aug 2018 19:00

5 vanliga misstag som nya löpare gör

Sugen på att börja med löpning? Då finns det en del saker du bör tänka på - om du är nybörjare.

Sugen på att börja med löpning? Då finns det en del saker du bör tänka på - om du är nybörjare.

1/2

Foto: Shutterstock

…Som att inte gå ut för hårt!

…Som att inte gå ut för hårt!

2/2

Foto: Shutterstock

Löpning är ett fantastiskt sätt att komma i form - dessutom får du frisk luft på kuppen!

Men innan du öppnar dörren och skuttar ut i naturen är det några saker du bör tänka  på - om du är nybörjare i löpsvängen.

Här listar sajten Time 5 vanliga misstag som kan får negativa konsekvenser.

1. Du går ut för hårt

Du har säkert hört det förut, men det beror på att det är så pass viktigt. En av de absolut vanligaste orsakerna till att vi skadar oss i löpspåret är att vi går ut alldeles för hårt. Det kan vara oerhört frestande att öka takten eller distansen du springer när det känns bra. Det kanske inte kommer direkt, men ju mer du pressar dig desto större är risken att du blir skadad. Maria Kuperion, ortopedtekniker vid Gå och löpkliniken i Stockholm, har tidigare förklarat för Hälsoliv att det är relativt lätt att träna upp konditionen, men att leder, ligament och muskulatur tar längre tid.

– Du kanske har konditionen för att springa en mil, men bara hållfastheten att springa tre kilometer. Du blir inte skadad första gången du springer milen, men kanske efter två-tre månader. Då hjälper inga skor i världen, har hon sagt.

Enligt Time bör du inte öka distansen du springer med mer än 10 procent i veckan.

ANNONS: Från soffpotatis till löpare! Hitta ett lopp som passar dig (EXTERN LÄNK)

2. Du skippar vilodagarna

Vissa klarar att pressa kroppen mer än andra. Men nybörjare gör bäst i att hålla vilodagen helig. Du behöver inte springa varje dag för att nå dina fitnessmål. Precis som punkten ovan är det bättre att skynda långsamt för att nå målet på lång sikt. Som tidigare nämnt behöver dina muskler, ligament och leder tid på sig för att hinna i fatt flåset.

Följ ett träningsschema som inkluderar vilodagar.

LÄS OCKSÅ: Experten: Så väljer du rätt löparskor 

3. Du har fel utrustning

Att bli löpare behöver inte vara snordyrt. Men rätt utrustning är viktigt. Investera hellre i ett par riktigt löparskor än en dyr pulsklocka. För bästa resultat bör du besöka en skobutik som specialiserar sig på löpning. Allas fötter är unika och faktorer som supinering och pronering spelar in.

LÄS OCKSÅ: Stort test: 31 löparskor för dam och herr 

4. Du springer dig igenom smärtan

Löpning kan vara både obekvämt och jobbigt, det hör liksom till och krävs för att vi ska bli bättre. Men du ska INTE känna smärta. Om det gör ont när du springer - sluta och försök behandla det som gör ont. Lyssna på din kropp och återvänd när smärtan är borta.

LÄS OCKSÅ: Löparknä, meniskskada och 3 andra löparskador 

5. Du jämför dig med andra

Det ligger i många människors natur att jämföra sig med andra. För vissa kan det fungera som motivation för att själv bli bättre, men för andra har det motsatt effekt. Du kanske spanar i löparmagasin, sträckläser forum eller springer med en kompis som hela tiden ligger före dig i utvecklingskurvan. Men kom ihåg att alla är olika och har olika förutsättningar. Och det allra viktigaste: Alla som springer var nybörjare i början.

ANNONS: Har du funderat på att börja springa? Hitta en träningsgrupp för just dig (EXTERN LÄNK)