Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Presenteras av Svensk Friidrott

4 skäl: Därför ska du träna för hjärnan

När vi tränar lägger vi ofta stort fokus vid att bli slankare, snyggare eller starkare.

Men det som händer i vårt inre och vår hjärna glöms lätt bort.

Motion kan nämligen göra allt från att stärka självförtroendet, lindra ångest och motverka stress till att förbättra minnet och föryngra hjärnan.

Tänker du också på korsord eller en riktigt knivig deckare när du hör ordet ”hjärngymnastik”? Den typen av stimulans fyller förstås en viktig funktion, men fysisk aktivitet är minst lika viktigt, om inte viktigare, för att både hjärnan och vårt inre ska må bra. När du tränar gör du det således inte bara för kroppen.

– Jag tror att effekten av fysisk aktivitet på hjärnan kommer vara huvudanledningen till att folk tränar om 20 år, har överläkaren och psykiatern Anders Hansen tidigare sagt till Hälsoliv.

Här är 4 stora fördelar med att röra på sig, som inte har något med utsidan att göra.

ANNONS: Framåt för fler i rörelse är ett initiativ startat av Riksidrottsförbundet och Svenska Spel där Svensk Friidrott är med och bidrar till att fler kommer i rörelse.Kom igång och hitta ett lopp som passar dig (EXTERN LÄNK)

Kan förebygga depression

Sambandet mellan fysisk aktivitet och risken för depression är ett välstuderat ämne. Så sent som i januari 2019 släpptes en stor brittisk studie med över 600 000 deltagare som stärkt bilden ytterligare, vilket Hälsoliv rapporterat om.

Enligt Karolinska institutet finns bra underlag för att fysisk aktivitet kan vara lika effektivt mot depression som läkemedel och KBT-terapi. Att mediciner gör nytta för många är uppenbart men för mild till måttlig depression kan träning till och med vara ett bättre alternativ, menar Anders Hansen.

Och du behöver inte svettas litervis för att må bättre. Enligt en studie publicerad i American Journal of Psychiatry kan det räcka med någon timme i veckan för att förebygga depression, som Hälsoliv tidigare rapporterat. Intensiteten tycks spela mindre roll än själva utförandet.

LÄS OCKSÅ: Johan, 46: Så förändrade löpningen mitt liv 

Stärker självförtroendet

Enligt hälsoforskaren Magnus Lindwall är det vanligt att personer som tycker om att träna också har ett bättre självförtroende och ser sig själva som mer kompetenta. Men det kan också fungera i motsatt riktning, att vi kan bygga självförtroende genom träning.

– När du klarar av ett pass på gymmet eller en löprunda så blir du lite säkrare på din egen förmåga. Om du klarar ett spinningpass så vet du med dig till nästa gång att du kan klara det. Det gör att man får en lite mer positiv självuppfattning gällande träning och motion, har han tidigare sagt till Hälsoliv. 

Om du fortsätter träna kan självförtroendet sprida sig till andra delar av livet.

– Över tid kan man se att det här gör att man blir lite med nöjd med hela sig själv, att man får bättre generell självkänsla, säger Magnus.

Och det har ingenting med utseende att göra.

– Man blir mycket snyggare för sig själv, bara man rör på sig, oavsett hur man ser ut, säger ultralöparen Johan Steene till Hälsoliv.

ANNONS: Har du funderat på att börja springa? Hitta en träningsgrupp för just dig (EXTERN LÄNK)

Lindrar stress

Enligt överläkaren Anders Hansen är konditionsträning, som löpning, kung när det kommer till att stärka hjärnan. Det är också ett bra sätt att bygga upp kroppens försvar mot stress. 

Han förklarar att fysisk aktivitet stegrar kroppens nivåer av stresshormonet kortisol. När du är klar sjunker nivåerna igen. Det finurliga är att ju mer du rör på dig desto mindre stiger nivåerna under aktiviteten och sjunker mer efteråt.

– Man reagerar med mindre och mindre kortisolökning ju mer man tränar. Sedan när man blir stressad av andra orsaker än fysisk aktivitet så reagerar man inte med samma kortisolökning, säger Anders Hansen.

Att få upp pulsen i 45 minuter tre gånger i veckan är en bra riktlinje, menar han. Det krävs alltså inga maratonlopp och allt är bättre än inget.

En mindre studie från 2018 styrker den tesen. Sammanlagt följdes 68 deltagare som beskrev sig som fysiskt inaktiv och rapporterade höga nivåer av stress. Deltagarna delades in i två grupper där den ena uppmanades att motionera 40 minuter tre till fem gånger i veckan medan den andra inte ändrade sitt motionsschema. Efter sex månader rapporterade 81 procent av den fysiskt aktiva gruppen en stor förbättring i stressnivåer.

Föryngrar hjärnan och förbättrar minnet

När vi blir äldre krymper den delen av hjärnan som hanterar minnen, vilket förklarar varför minnet blir sämre i takt med att vi åldras.

Enligt en studie från 2011 finns det emellertid möjligheten att bromsa den utvecklingen och till och med backa bandet. 120 äldre deltagare delades in i två grupper, där en ombads promenera raskt tre gånger i veckan. Den andra gruppen ägnade sig åt stretchövningar. Hos promenadgruppen hade hippocampus växt i stället för att krympa efter ett års tid. Detta bidrog i sin tur till förbättrat minne.

”De här resultaten indikerar att konditionsträning skyddar hjärnan och att det inte är meningslöst att påbörja en träningsrutin senare i livet”, skriver forskarna själva.

Flera studier har dessutom visat att fysisk aktivitet kan minska risken för demens. Bland annat en svensk studie från 2019 som undersökt kopplingen mellan demens och både fysisk och kognitiv aktivitet. Oberoende av varandra visade det sig att personer som var kulturellt eller fysiskt aktiva tycktes ha ett bättre skydd mot sjukdomen.

– Detta visar ännu en gång att det finns många möjligheter att förebygga demens och att det kan vara lika viktigt att satsa på kulturella aktiviteter som på fysisk aktivitet för att bibehålla ett hälsosamt åldrande. Det är också viktigt att komma ihåg att det inte krävdes någon hög aktivitet för att få en effekt, säger studieledaren Ingmar Skoog till sajten Göteborgdirekt.

LÄS OCKSÅ: Överläkaren: Så föryngrar du hjärnan med träning 

Relaterat