Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING

Publicerad 16 jun 2016 14:30

Kroppsdelen som mår bäst av att du tränar

Hjärnan är den kroppsdel som stärks allra mest av att du motionerar. "Det är ofattbart att inte fler känner till hur viktigt det är för hjärnan att vi rör på oss", säger Anders Hansen.

Hjärnan är den kroppsdel som stärks allra mest av att du motionerar. "Det är ofattbart att inte fler känner till hur viktigt det är för hjärnan att vi rör på oss", säger Anders Hansen.

1/2

Foto: iStock

2/2

Glöm kostillskott, korsord och sudoku.

Betydligt mer effektivt för att hålla hjärnan i trim är träning.

– Fysisk aktivitet är medicinen vi glömde, säger Anders Hansen, överläkare i psykiatri.

Att det är viktigt att röra på sig för att hålla sig normalviktig, stark och sjukdomsfri vet de flesta vid det här laget. Men visste du att träning även är bästa receptet om du vill vässa din intelligens, din kreativitet och ditt minne?

Alltmer forskning tyder på att fysisk aktivitet är långt mer effektivt än kosttillskott och hjärngympametoder för att stimulera och förbättra hjärnans funktioner. Enligt psykiatriläkaren Anders Hansen, aktuell med boken "Hjärnstark", är träning medicinen vi glömde:

– Det är ofattbart att inte fler känner till hur viktigt det är för hjärnan att vi rör på oss. Om du inte är fysiskt aktiv fungerar inte hjärnan så bra som den skulle kunna, säger han i ett pressmeddelande.

LÄS OCKSÅ: Så kan du träna din hjärna & bli lyckligare

Träning förbättrar koncentrationsförmåga och stresstålighet

När vi kör våra gruppklasser eller intervallpass på gymmet är det alltså inte bara konditionen och musklerna som gynnas. Vår koncentrationsförmåga, stresstålighet och personlighet får också en boost, oavsett ålder, fysik och grundförutsättningar.

Ju mer vältränad du är, desto snabbare kommer du att kunna tänka och desto bättre kommer du att kunna fokusera, även om det är stökigt runtomkring dig. Vem vill inte ha den förmågan?!

Men all träning är inte optimal om det är hjärnan du vill punktmarkera. Att styrketräna gör till exempel inte lika mycket för hjärncellerna som att springa eller cykla. Enligt Anders Hansen är det avgörande att få upp tempot, pulsen och cirkulationen, minst 30 minuter åt gången. Konditionsträning fyra till fem gånger i veckan är ungefär vad som krävs.

Så nu har du ytterligare en anledning att packa ner löpskorna i semesterpackningen. Ge dig ut på en springtur före långfrukosten vid sommarstället, eller köra lite tabataintervaller när det svalnar framåt kvällen.

Behövs fler argument?

Foto: iStock

Så här påverkar träningen din hjärna säger Anders Hansen:

Hjärnan är den kroppsdel som stärks allra mest av att du motionerar.

Effekterna av träningen är så omfattande att man kan prata om en mental uppgradering.

I studier har resultaten på kreativitetstester blivit 60 procent bättre om deltagarna fått träna först.

 Minnestester har visat att människor lär sig 20 procent fler glosor om de hör dem medan de rör på sig.

Fysisk aktivitet förbättrar särskilt koncentrationen hos barn med adhd.

Träning dämpar aktiviteten i kroppens stressystem.

När vi tränar bildas fler hjärnceller och hjärnans åldrande bromsas.

Anders Hansen.

Foto: Creative Commons

LÄS OCKSÅ: Så tvingar du hjärnan att sova bättre