Kan man träna även om man har ont i halsen?
Kan man träna även om man har ont i halsen? Foto: Shutterstock

Fråga läkaren: Kan jag träna med halsont?

Går det bra att träna om man har ont i halsen eller bör man undvika träning så fort det river lite?

Läkaren Tony Duberg svarar och ger råd.

Fråga: Jag drar till mig förkylningar stup i kvarten, och får snuva och ont i halsen ofta, utan att bli riktigt sjuk. Jag behöver inte vara hemma från jobbet till exempel, för jag känner mig inte klen. Alltså, det är så irriterande att det stör min träningsrutin. Kan jag fortsätta träna trots att jag är lite röd och irriterad i halsen? 

/Catharina

LÄS OCKSÅ: Ont i halsen? 6 bra huskurer för att lindra halsont

Läkaren Tony Duberg: ”Var försiktig”

– Generellt gäller rådet att ta det försiktigt, alternativt avstå fysisk aktivitet när man har någon form av infektion i kroppen. Luftvägsinfektioner orsakas vanligtvis av virus eller bakterier. Halsont beror oftast på att något virus växer till i halsslemhinnan och orsakar symtom. Vid virusorsakad halsfluss förekommer nästan alltid även symtom i form av snuva/nästäppa och/eller hosta.

– När man i stället insjuknar hastigt med halsont och feber, utan vanliga förkylningssymtom som snuva/nästäppa och hosta, är orsaken vanligtvis bakterier. Ett undantag är körtelfeber, som orsakas av ett virus och ger svåra halssmärtor samt hög feber.

Att träna med halsont kan leda till hjärtmuskelinflammation

– Vid fysisk aktivitet stimuleras ditt immunförsvar. Om du motionerar regelbundet och är noggrann med återhämtningen, så stärks det. Och tvärtom, om du tränar för hårt och för ofta utan att vila tillräckligt, så finns det risk att immunförsvaret försvagas. Och ja, det finns risker med att träna med en halsinfektion.

– Den infektion du har kan bli mer utdragen och bland annat sprida sig till hjärta och lungor. Hjärtmuskelinflammation är en fruktad infektionskomplikation som i undantagsfall kan leda till rytmstörningar samt plötslig död. I början av en halsinfektion är det svårt att veta hur den kommer att utveckla sig, och om orsaken är ett virus eller en bakterie. En generell rekommendation är att vara försiktig de första 1–3 dagarna och se vad som händer. Om du har feber eller en sjukdomskänsla så ska du alltid vila! Om du drabbats av körtelfeber, så gäller särskilda riktlinjer för fysisk aktivitet.

– När det vänder och du känner dig bättre, tycker jag att du ska börja med träning med lätt intensitet.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + varma tights från Röhnisch. Köp nu!