Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING

Publicerad 4 apr 2015 08:00

Jessica Almenäs: Jag löser mina kärleksproblem på löprundan

Är i sitt livs form. Jessica Almenäs tränar löpning och styrka upp till sex pass i veckan. Hon har sprungit tre maraton och är i sitt livs form. "Under ett maraton tävlar alla mot sig själva - inte mot varandra. Det gillar jag", säger hon.

Är i sitt livs form. Jessica Almenäs tränar löpning och styrka upp till sex pass i veckan. Hon har sprungit tre maraton och är i sitt livs form. "Under ett maraton tävlar alla mot sig själva - inte mot varandra. Det gillar jag", säger hon.

Foto: Mikael Sjöberg

Jessica Almenäs tränar för att bli piggare och gladare - och kunna äta och dricka precis det hon känner för.

Dessutom hjälper det henne att orka med en stressig vardag.

- Den är min ventil, min egen tid, säger programledaren som löser allt från kärleksproblem till jobbfunderingar under träningspassen.

Programledaren Jessica Almenäs måste träna för att må riktigt bra, berättar hon.

- Jag har det i kroppen. Pappa spelade basket på elitnivå, och mamma tävlade i slalom. Jag provade allt möjligt som barn: slalom, orientering, basket, ridning.

- I tonåren fick jag välja, och då blev det basket eftersom jag var bäst på det.

Jessica flyttade från Härnösand till Huskvarna där hon gick basketgymnasium. Hon spelade i elitserien och i juniorlandslaget, men la av i 20-års-åldern.

- Jag ville göra andra saker. Jag började jobba som modell och reste mycket. Då blev det powerwalks och gruppträningar som aerobics och step up.

- Sen lärde jag mig spela golf och började rida igen.

 

LÄS OCKSÅ: nför Vårruset: Fixa 5 kilometer på 5 veckor

 

Men efter att ha fått sitt andra barn hade Jessica svårt att komma i gång med träningen. Som programledare i "Biggest loser" blev hon inspirerad av de deltagare som sprang en halvmara (2,1 mil).

- Jag klarade knappt att springa till bussen. Då anlitade jag en personlig tränare och började träna styrka. Samtidigt körde jag i gång med löpträning.

- Första målet var att klara tre kilometer. En bra sak med löpning är att man så snabbt blir bättre. Om man börjar från noll märker man resultat direkt.

- Ungefär ett halvår senare fixade jag att springa en mil. Det var på julafton 2010 och jag var så lycklig!

- Det var första gången jag kände mig som en löpare. Och jag satte nästa mål: Att springa maraton på Hawaii i december 2012!

 

LÄS OCKSÅ: 11 myter om hälsa och träning

 

Hur tränade du inför loppet?

- Jag sökte träningsprogram på nätet och satte ihop ett eget. Jag sprang tre-fyra pass i veckan. Minst ett intervallpass och så ett långpass som jag långsamt ökade. Den längsta sträcka jag sprang inför loppet var tre mil.

 

Varför maraton?

- Jag är sån: siktar högt! Och sprang jag lopp som Tjejmilen eller Vårruset skulle jag bara bli stressad. Jag måste tävla mot allt och alla och skulle få ångest. Under ett maraton tävlar alla mot sig själva - inte mot varandra. Det gillar jag.

- Jag har sprungit tre lopp: på Hawaii 2012, Nya Zeeland 2013 och i Buenos Aires 2014.

 

Bästa tiden i mål - och starkaste minnet?

- I Buenos Aires på fyra timmar och sex minuter vilket är min bästa tid.

- Mitt första maraton i Honolulu på Hawaii är mitt värsta och bästa - det glömmer jag aldrig. Fem dagar före loppet stukade jag foten. Den svullnade till dubbel storlek och jag kunde inte ens gå på den. Jag som tränat stenhårt i ett halvår inför loppet! Dagen före loppet kunde jag gå på foten igen, och jag tejpade den hårt, och sprang. Sista 1,5 milen var en plåga. Men desto härligare var det att ta sig i mål! De känslorna är bortom alla ord. När tårarna sprutade visste jag inte om det var av lycka, smärta eller stolhet. Vilken eufori! Då vill man ha mera: uppleva samma rus igen.

 

Hur tränar du en vanlig vecka?

- Jag löptränar två till fyra gånger. Och tränar med PT en till två gånger. Så det blir allt från två till sex pass. Med min PT kör jag cirkelträning med hög puls och nästan enbart med min egen kroppsvikt. Fokus är på benböj, varianter av plankan, armhävningar och så vidare.

- Löpträningen försöker jag variera så mycket som möjligt: från att springa lugnt och länge till tuffa intervallpass.

 

Vilar du vissa veckor eller perioder?

- Nej, faktiskt inte. Men visst händer det någon vecka när jag jobbar extremt mycket att jag bara kör ett pass. Och självklart pausar jag när jag är sjuk eller krasslig.

 

 

Var springer du?

- På vintern på löpband. Jag är "statistiknörd" och tycker om att skapa olika intervallpass där jag kan se tempo, kaloriförbränning och så vidare.

- På sommaren tycker jag bäst om att springa i stadsmiljö. Jag bor på Kungsholmen och springer gärna längs Stockholms kajer. När jag reser älskar jag att springa på morgonen när staden håller på att vakna. Det är ett underbart sätt att upptäcka en stad på.

 

Vad betyder träningen för dig?

- Framför allt ger den mig en god hälsa och en stark kropp så att jag orkar med min stressiga vardag. Mentalt är den min ventil: min egen tid. Jag är ensamstående med två barn med två olika män som dessutom bor i olika länder. Och jag har ett krävande jobb där jag ofta arbetar kvällar och helger.

- Träningen gör mig piggare och gladare. Jag får mer energi och bättre sömn. Det blir lättare att hantera stress, och jag tänker bättre. Utan träning blir jag tröttare, mer grinig, med kortare stubin.

 

Vilka problem löser du när du springer?

- Allt från kärleksproblem till jobbfunderingar. Jag kan öva på tv-manus och tänka ut frågor till intervjuer under ett löppass.

- Vissa perioder är det skönt att tömma huvudet på tankar och bara springa. Andra perioder tänker jag massor!

 

Hur får du till så många pass i veckan?

- Jag planerar in dem. Här tror jag att inställningen är allt. Tänker jag "i veckan ska jag försöka träna två gånger" blir det inte av. Det finns alltid tusen saker att skylla på. Det handlar om att boka in passen och se dem som något bestämt.

- Jag brukar sätta mig på söndagar och planera in veckans pass. Krävs det att jag går upp extremt tidigt någon morgon gör jag det. Ibland tränar jag på lunchen.

 

Hur noga är du med kosten?

- Jag är en livsnjutare av stora mått! Älskar god mat, delikatesser, att dricka champagne. Det är en anledning till att jag tränar regelbundet. Jag vill kunna unna mig att äta vad jag vill.

- Sen tycker jag om att stoppa i mig bra saker, och äter i grunden hälsosamt. Mycket grönsaker, fisk och husmanskost. Njuter jag av en mastig lunch blir det ofta en lättare middag, och tvärtom.

- Men jag har inga förbud och säger ytterst sällan nej till mig själv om jag verkligen vill äta något.

 

Lyssnar du på musik när du springer?

- Alltid. Låtarna är anpassade till löpningen. Jag väljer lugn musik om jag ska springa länge och långsamt, och snabbare om jag tränar i högt tempo.

 

Är kläderna viktiga?

- Absolut. Jag blir mer peppad om jag har fina, färgglada kläder. Att träna är mitt intresse som jag ägnar mycket tid åt, och då vill jag känna mig fin.

- Jag blir glad av färg, och har gärna rosa och lila från topp till tå.

 

Nästa mål?

- Att springa nästa maraton under fyra timmar. Sen är jag sugen på att spela basket igen. Men det blir i fram-tiden kanske - i något korplag.

Relaterat