Hopprep - superträning för hela kroppen

Hopprep är fantastisk träning - det stärker både skelettet och musklerna, samtidigt som balansen tränas.

Foto: Shutterstock

1 av 2: Hopprep är fantastisk träning - det stärker både skelettet och musklerna, samtidigt som balansen tränas.

Bara för barn? Skippa fördomarna och dra fram hopprepet för rolig och effektiv träning.

Foto: Shutterstock

2 av 2: Bara för barn? Skippa fördomarna och dra fram hopprepet för rolig och effektiv träning.

Tror du att hopprep bara är för barn? Då är det dags att tänka om, för att hoppa hopprep är nämligen en av de mest effektiva träningsformer du kan ägna dig åt! 

Ämnen i artikel:

Andra har också läst

Om du inte råkar vara boxare, så tänker du sannolikt som de flesta andra att hopprep bara är något för barn. Det är synd, för att hoppa hopprep är ett svårslaget sätt att träna när det gäller effektivitet, skriver Time.

LÄS MER: Hoppa hjärtat i form 

Svårmatchad helkroppsträning

Hopprep tränar hela kroppen på ett sätt som är svårt att matcha, genom att stärka både skelettet och muskler samtidigt som balansen och koordinationen tränas. 

- Boxare hoppar hopprep eftersom den exakta tajming mellan händer och fötter som det kräver stärker kopplingen mellan över- och underkroppen med hjärnan, säger Tim Church, professor vid Louisiana State Universitys biomedicinska forskningscenter.

Man kan jämföra det med en grupp musiker som aldrig har spelat tillsammans tidigare. Hjärnan och de större muskelgrupperna kan ha svårt att synka med varandra, särskilt när vi åldras. Att hoppa hopprep främjar samarbetat mellan dem, som en finstämd orkester.

Skulpterar överkroppen

Till skillnad från andra former av konditionsträning, så ger hopprep en mer effektiv träning för hela kroppen. Trots att det är lätt att tänka att det mest är händerna och handlederna som får jobba när man hoppar hopprep, så aktiveras faktiskt hela överkroppen.

- Det kräver i själva verket en imponerande mängd arbete från överarmar, skuldror och ryggen för att kontrollera och stabilisera repet, säger Michele Olson, adjungerad professor i sportvetenskap på Huntingdon College. 

LÄS MER: Effektiv förbränning på 30 minuter 

Stärker skelettet

Fördelarna med att träna med hopprep gäller även för skelettet.

- Allt som belastar skelettet kommer att göra dem starkare, säger Michele Olsen. 

En studie i Journal of Applied Physiology visade att yngre kvinnor kunde öka mineraltätheten i skelettet i benen och i nedre delen av ryggraden genom att träna med hopp. Allt som krävdes var att de hoppade så högt de kunde tio gånger, tre gånger i veckan i sex månader. 

Skonsam träning

Att hoppa hopprep är också en mer skonsam form av träning. Konditionsträning som till exempel löpning utsätter knän och höfter för stor påfrestning, orsakat genom att den mesta av kraften i nedslaget går upp i kroppen genom hälen. När man hoppar hopprep är det i stället tårna och hålfoten som tar emot, vilket är mer skonsamt. 

LÄS MER: Träna dig frisk och slipp värk i knäna 

Svårare än det ser ut

Det finns dock en del saker att tänka på innan du drar fram hopprepet. Det är en tuff träningsform, trots att det ser lätt ut. 

- Det kan vara ett högintensivt sätt att träna, beroende på hur energiskt du gör det, säger Michele Olsen.

Dessutom bör du vara extra försiktigt med att att hårdträna med hopprepet om du inte är i form. 

- Har du 25 kilos övervikt och är otränad, så ska du inte kickstarta med det här, säger Tim Church. 

Börja försiktigt

Om du är i någorlunda form och inte bär på för många extra kilon, så rekommenderar Tim Church att man ändå mjukstartar genom att lägga till ett kortare hopprepsprogram på runt fem minuter till din befintliga träningsrutin. 

- Man kan teoretiskt sett göra det 30 minuter ett par gånger i veckan och låta det vara konditionsträningen, men det är bättre att försöka få in det i sitt vanliga program. Lite räcker lång väg.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här