Avslöjar myterna. Träningsexperten Ida Warg, 27, sticker hål på flera mer eller mindre vedertagna "sanningar" om träning.
Avslöjar myterna. Träningsexperten Ida Warg, 27, sticker hål på flera mer eller mindre vedertagna "sanningar" om träning.

Har du också gått på träningsmyterna?

Stretchar du alltid efter träningen?

Tror du att förbränningen ökar om du tränar lågintensivt?

Då bör du tänka om. Båda tillhör nämligen fem träningsmyter som fortfarande lever kvar.

Träningsexperten Ida Warg, 27, reder ut begreppen.

MYT: STRETCHNING

Det är viktigt att stretcha efter träningen för att slippa träningsvärk.

Ida Warg: Nej, det stämmer inte. Att stretcha är ungefär som massage och påverkar inte träningsvärken dagen efter. Det tror jag är en myt. Däremot behöver de som är stela i kroppen stretcha före träning så att inte gymövningarna blir farliga.

MYT: ÄTA EFTER TRÄNING

Det är viktigt att äta kolhydrater och proteiner direkt efter träningen, inom en timme.

Ida Warg: Absolut inte. Om man är elitidrottare och ska köra ett pass senare samma dag eller direkt morgonen efter, då behöver man få i sig något en halvtimme efteråt. Men man behöver inte äta direkt efter träningen för att det ska hjälpa mer.

MYT: LÅGINTENSIV TRÄNING

Att träna lågintensivt gör att man förbränner fler kalorier än om man tränar högintensivt.

IDA WARG: Man bränner mer fett procentuellt om man kör högintensiv träning och man bränner också fler kolhydrater. Men om man inte orkar springa i två timmar och håller ut längre om man kör lågintensivt så förbränner man ju lika mycket.

MYT: KALORIMÄTARE

Kalorimätare visar hur mycket du förbränner.

IDA WARG: Kalorimätare tror jag inte alls på, speciellt inte de som är inbyggda i konditionsmätarna på gymmet. Det baseras nog på ett generellt snitt. Om någon väger mindre och har jättebra kondition så bränner den personen mycket mer än någon som väger mer och har dålig kondition.

MYT: VILA

Det är viktigt att kroppen får vila dagen efter ett hårt träningspass.

IDA WARG: Det är inga problem att träna sex dagar i veckan om man skulle vilja det, det viktiga är att lyssna på kroppen och att man sköter sömnen och äter rätt.

 

De fem träningsmyterna presenterades först av SVT.

Ida Wargs 5 träningstips & råd

1 Välj något roligt

"Gå och träna något som du tycker är roligt. Tänk ut vad det är du gillar att göra. Är det att springa, gå på yoga eller köra ett spinningpass? Om du gör något du gillar så kommer du att göra det oftare."

2 Vardagsmotion

"Att promenera och gå i trappor hjälper faktiskt till enormt mycket. Använd inte hissen eller rulltrapporna utan ta trapporna. Och städa, rör på dig så mycket som möjligt."

3 Hemmaträning

"Det finns så mycket man kan göra hemma. Kör cirkelträning, en minut per övning i streck utan vila. Sedan vila en minut och gör nästa övning. Det är den bästa träningen. Armhävningar, utfall, knäböj, dipp och situps är perfekt att göra hemma."

4 Styrka

"Alla borde verkligen styrketräna för att hålla upp och stärka delarna av kroppen. Det gör att man slipper smärtor och krämpor."

5 Yoga

"Ja, det är så att yoga är väldigt nyttigt. Man får kroppskontroll och man hittar sig själv. Men man stretchar också ut sina delar av kroppen och man stressar ner."

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande