ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Har du också gått på träningsmyterna?

Avslöjar myterna. Träningsexperten Ida Warg, 27, sticker hål på flera mer eller mindre vedertagna "sanningar" om träning.

Avslöjar myterna. Träningsexperten Ida Warg, 27, sticker hål på flera mer eller mindre vedertagna "sanningar" om träning.

1/1

Har du också gått på träningsmyterna?

Stretchar du alltid efter träningen?

Tror du att förbränningen ökar om du tränar lågintensivt?

Då bör du tänka om. Båda tillhör nämligen fem träningsmyter som fortfarande lever kvar.

Träningsexperten Ida Warg, 27, reder ut begreppen.

MYT: STRETCHNING

Det är viktigt att stretcha efter träningen för att slippa träningsvärk.

Ida Warg: Nej, det stämmer inte. Att stretcha är ungefär som massage och påverkar inte träningsvärken dagen efter. Det tror jag är en myt. Däremot behöver de som är stela i kroppen stretcha före träning så att inte gymövningarna blir farliga.

MYT: ÄTA EFTER TRÄNING

Det är viktigt att äta kolhydrater och proteiner direkt efter träningen, inom en timme.

Ida Warg: Absolut inte. Om man är elitidrottare och ska köra ett pass senare samma dag eller direkt morgonen efter, då behöver man få i sig något en halvtimme efteråt. Men man behöver inte äta direkt efter träningen för att det ska hjälpa mer.

MYT: LÅGINTENSIV TRÄNING

Att träna lågintensivt gör att man förbränner fler kalorier än om man tränar högintensivt.

IDA WARG: Man bränner mer fett procentuellt om man kör högintensiv träning och man bränner också fler kolhydrater. Men om man inte orkar springa i två timmar och håller ut längre om man kör lågintensivt så förbränner man ju lika mycket.

MYT: KALORIMÄTARE

Kalorimätare visar hur mycket du förbränner.

IDA WARG: Kalorimätare tror jag inte alls på, speciellt inte de som är inbyggda i konditionsmätarna på gymmet. Det baseras nog på ett generellt snitt. Om någon väger mindre och har jättebra kondition så bränner den personen mycket mer än någon som väger mer och har dålig kondition.

MYT: VILA

Det är viktigt att kroppen får vila dagen efter ett hårt träningspass.

IDA WARG: Det är inga problem att träna sex dagar i veckan om man skulle vilja det, det viktiga är att lyssna på kroppen och att man sköter sömnen och äter rätt.

 

De fem träningsmyterna presenterades först av SVT.

ANNONS