Har du fastnat i kravet på att vara hälsosam?

Träna hälsosamt. Sofia Sjöström, sim driver bloggen PT-Fia har träffat många som har ångest över hur de tränar eller äter.

Foto: Jörgen Hildebrandt

Träna hälsosamt. Sofia Sjöström, sim driver bloggen PT-Fia har träffat många som har ångest över hur de tränar eller äter.

Det är trendigt att vara hälsosam. Men har jakten på den felfria kroppen och det perfekta livet gått för långt?

Det tycker författarna till den nya boken "Wellnessyndromet".

- Att vara hälsosam och lycklig har blivit ett socialt krav, säger Carl Cederström.

Känner du ångest över att du inte maximerar ditt välbefinnande? Då kan du ha drabbats av wellnessyndromet.

- Symtomen är skulden och det självhat som många känner för att de inte gör nog. I dag betraktas man som en sämre människa om man inte är hälsosam, men man måste särskilja moral och hälsa, säger Carl Cederström, som skrivit boken tillsammans med André Spicer.

 

SE OCKSÅ: Träningstest - vilken typ passar dig bäst?

 

Sofia Sjöström driver träningsbloggen PT-Fia och har nyligen släppt boken "PT-Fias tio i topp". Hon känner igen tankarna hos många av dem hon träffar i träningssammanhang.

- Jag kan nästan skriva under på att varenda en känner någon form av stress eller ångest över hur de äter. Det verkar tyvärr vara väldigt vanligt att träningen är förenad med stress, press och känslor av att det man gör inte räcker till, säger hon.

Högre förväntningar

Och våra förväntningar på oss själva verkar bli högre med åren. Wilhelm Kardemark, doktor i religionskunskap, har undersökt hur synen på kropp och hälsa i hälsotidskrifter förändrats under hundra år.

- I början av 1900-talet var hälsa en nationell angelägenhet för att kunna göra gott för andra. I dag har vi en mer individualistisk syn och kroppen betraktas som ett ständigt förbättringsprojekt. Man kan alltid bli lite friskare, snyggare och starkare, men det lämnas egentligen inget utrymme för att vara nöjd som man är, säger han.

Så hur undviker man Wellnessyndromet?

- Många rivstartar och tänker: "på måndag börjar mitt nya liv". Var mer realistisk och få inte panik om du äter en bulle som du inte hade tänkt äta. Se i stället helheten och inse att det du gör är tillräckligt bra, säger Sofia Sjöström.

FAKTA

1 Gå inte ut för hårt

Vill man börja träna bör man undvika att rivstarta. Du blir förmodligen mer motiverad om du lägger dig på en lagom nivå. Fundera över vad som är realistiskt och vad du vill få ut av träningen.

2 Tänk på helheten

Hetsa inte upp dig över att du ätit en bulle som du kanske inte hade tänkt äta. Värdera din insats och inse att det du gör är tillräckligt bra, för vi gör nästan alltid vårt bästa. Det handlar inte om liv och död.

3 Prata med någon

Det är alltid bra att ha någon att prata med om man känner att träning eller kosthållning börjar gå över styr. Om man får ångest över sin kropp eller vad man äter kan man behöva professionell hjälp.

4 Undvik stress

I dag finns det gott om hjälpmedel för att mäta aktivitet, kaloriintag och hur vi sover. Mätinstrumenten kan fungera som motivations- höjare för vissa. Men känner du att de är förknippat med stress eller tvång bör du undvika att använda dem.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här