Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING

Publicerad 31 aug 2014 18:00

Här är 15 fördelar med att springa – börja nu!

Foto: Lev Dolgachov

Du har allt att vinna och handen på hjärtat inte särskilt mycket att förlora. Här är 15 skäl till att snöra på dig löparskorna redan i dag.

1. Läraktigare

Löpning bidrar till att nybildningen av celler i hippocampus ökar, vilket är bra för inlärningsförmågan och minnet.

2. Smartare

Motion ökar produktionen av proteinet BDNF, som är gynnsamt för en rad av hjärnans funktioner.

3. Lyckligare

Löpning frigör endorfiner, kroppens eget lyckohormon.

4. Gladare

Hård konditionsträning hjälper dig att koppla ifrån jobbstress. Forskning visar att träning är stimulerande för positiva tankar och känslor.

5. Piggare

Regelbunden motion är gynnsamt för sömnen så länge du inte tränar för sent på kvällen.

6. Friskare

Att träna regelbundet minskar risken att drabbas av bland annat diabetes typ 2, demens, bröstcancer, prostatacancer och hjärtinfarkt.

7. Avstressad

Löpning kan minska halterna av det farliga stresshormonet kortisol, en riskfaktor bakom många hjärt-kärlsjukdomar.

8. Starkare

Att springa stärker ditt skelett och minskar risken att du ska drabbas av benskörhet.

9. Uthålligare

Löpning är optimalt för att förbättra flåset!

10. Bättre matsmältning

Motion och bra kost är det bästa du kan ta till för att motverka trög mage och förstoppning.

11. Starkare hjärta

Träning ökar blodcirkulationen i kroppen. Löpning stärker också hjärtat, som är en muskel.

12. Bättre balans

Löpning på ojämnt underlag stärker de små musklerna i foten.

13. Bättre sexliv

Regelbunden motion minskar risken att drabbas av impotens, visar amerikansk forskning.

14. Ökad livslängd

Regelbunden löpning i måttligt tempo förlänger livet! Joggare lever i snitt sex år längre än soffpotatisar, visar en stor dansk studie.

15. Starkare immunförsvar

Måttliga mängder motion tillsammans med sömn och bra kost är rena boosten för immunförsvaret.