Glöm långa gympass – här är nya träningstrenden

Trött på timslånga pass på gymmet?

Foto: Shutterstock

1 av 2: Trött på timslånga pass på gymmet?

2019 spås vi gravitera mer mot kortare och mer effektiva pass.

Foto: Shutterstock

2 av 2: 2019 spås vi gravitera mer mot kortare och mer effektiva pass.

Orkar du inte stå och nöta en timme på gymmet?

Glada nyheter! Träningspass i miniformat verkar vara det nya heta inför 2019.

– Om du kör i 15 minuter med rätt intensitet så är det allt du behöver, säger träningsexperten Pete McCall till sajten Womens Health.

Andra har också läst

Många av oss kämpar dagligen för att bli mer effektiva för att hinna med mer. Och så fort vi blir stressade är träningen det som oftast får stryka på foten.

Men, behöver vi verkligen lägga timme efter timme på gymmet flera dagar i veckan?

Enligt flera internationella sajter pekar trenden just nu på korta men intensiva pass som de allra flesta hinner med. Enligt träningsföretaget ClassPass har antalet personer som väljer pass under 45 minuter ökat lavinartat sedan 2017. Och att de tror att trenden kommer fortsätta.

– Enligt forskning finns det ingen träning som är för kort, varje minut räknas, säger träningsfysiologen Tom Holland till sajten Healthline.

LÄS OCKSÅ: 5 grymma skäl till varför du ska börja träna nu! 

15 minuter kan räcka

Att dela upp träningen i tre 10-minuterspass i stället för ett sammanhängande 30-minuterspass kan vara precis lika effektivt menar Holland.

I framkant tycks träningsformen HIIT ligga, alltså high-intensity interval training där passen ofta är kortare men mer intensiva.

Ett HIIT-pass pågår vanligen i omkring 30 minuter men träningsexperten Pete McCall tror att det kan effektiviseras.

– Om du kör i 15 minuter med rätt intensitet så är det allt du behöver, säger han till sajten Womens Health.

Korta och intensiva pass är förstås inget nytt eller exklusivt för 2019. Träningsformatet 7-minute workout slog exempelvis igenom på bred front redan för några år sedan. Utövaren ska då utföra 12 olika övningar á 30 sekunder med en kort vila mellan varje övning under sammanlagt 7 minuter.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer