Löpning har en mer tidseffektiv hälsopåverkan än vad promenad har, samtidigt som träningsmetoden präglas av en högre skaderisk.
En promenad är i princip fri från skadebild. Och syvende och sist handlar det om att träna – inte hur, enligt en samstämmig forskarkår.
1 AV 2
Löpning har en mer tidseffektiv hälsopåverkan än vad promenad har, samtidigt som träningsmetoden präglas av en högre skaderisk.
Foto: SHUTTERSTOCK
2 AV 2
En promenad är i princip fri från skadebild. Och syvende och sist handlar det om att träna – inte hur, enligt en samstämmig forskarkår.
Foto: SHUTTERSTOCK

Gå eller springa? Det är bäst enligt forskningen

En löptur eller promenad – vad är egentligen bäst?

En omdiskuterad fråga som är svår att besvara, även för världens ledande forskare. Det visar sig nämligen finnas för- och nackdelar med båda två.

I sin kolumn, i tidningen Vox, ställer sig Julia Belluz frågan: Vad är egentligen den bästa träningsmetoden, att springa eller promenera? För att besvara frågan vänder hon sig till ledande forskning i ämnet. Och detta är vad hon kom fram till.

LÄS MER: Stort test – 31 löparskor för dam och herr

Löpning ökar risken för skador

Tidigt i sin research hittade Julia Belluz ett mönster vilket pekade på att löpning är kopplat till högre skaderisk än promenad. Gruppen "unga män" som tränar löpning löper 25 procentenheter högre risk att ådra sig skador än de som promenerar, och bland de som springer distanser längre än 4,2 mil är risken ännu högre.

Dessutom framgår att hälften av alla som tränar löpning upplevt någon form utav skada, medan det inom gruppen som promenerar rörde sig om ungefär en procent. Slutsatsen: En promenad är i princip är ofarligt, men har det lika bra hälsopåverkan?

LÄS MER: 8 knep för att komma i gång med träningen

Löpning mer effektivt än promenad

Enligt forskaren Luiz Carlos Hespanhol är svaret nej. 

En studie, som undersöker den minimala mängden träning för att förlänga livet, visar att en löptur på fem minuter motsvarar hälsoeffekter av en promenad på 15 minuter. Och att jogga i ett tempo om ungefär 9 km/h minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar markant. Dessutom finns resultat som visar att de som joggar lever längre än de som inte gör det: 3,8 år längre bland män och 4,7 år bland kvinnor.

Med det sagt lämnar inte en promenad någon orörd. Snarare tvärtom. Att promenera kan förlänga livet samt förebygga sjukdomar, om än inte lika effektivt som löpning.

Bland de som springer distanser längre än 4,2 mil är risken för skador orsakade av löpning som högst, visar forskning. Foto: SHUTTERSTOCK

LÄS MER: Vanligaste felet vi gör när vi vill bli hälsosamma

Vad är bäst – löpning eller promenad?

Så, var lämnar det här oss? Slutsatsen som går att dra är den att det handlar om en kohandel mellan risken att skada sig och hur mycket hälsoeffekt man vill åt på kortast möjliga tid.

Löpning har en mer tidseffektiv hälsopåverkan än vad promenad har, samtidigt som träningsmetoden präglas av en högre skaderisk. Och löper man mycket och långt ökar risken vilket inte är fallet vad gäller en promenad.

Till syvende och sist handlar det om att träna – inte hur, enligt en samstämmig forskarkår. Så den omdebatterade frågan har dessvärre inget entydigt svar utan varierar mellan person till person och ambition till ambition.